نظام آموزشی

سال پنجم، شماره سی و سوم


 
نظام آموزشی مدارس استرالیا
در استرالیا مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و عموما ثبت نام کودکان در مدارس دولتی و خصوصی محل سکونت آنان، بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد. سن ورود به مدارس ابتدایی در ایالات متفاوت متغیر است. آموزش برای کودکان استرالیایی تا پایان سال سوم/چهارم دبیرستان یعنی در سن ۱۶-۱۵ سالگی اجباری است. اما گذراندن دو سال آخر متوسطه اختیاری است.
طول دوره ابتدایی شش (سال اول تا ششم) تا هفت سال (سال اول تا هفتم) است و دانش آموزان بین سنین شش تا یازده سالگی در مدارس ابتدایی پذیرفته می شوند. دوره تحصیلی متوسطه نیز پنج (سال هشتم تا دوازدهم) تا شش سال (سال هفتم تا دوازدهم) به طول می انجامد.
در کلیه مدارس استرالیا آموزش شامل سه مرحله پیش دبستانی[۱]، ابتدایی[۲] و متوسطه[۳] می باشد. طول دوره کودکستان معمولا یکسال می باشد و برای کودکان از سن پنج سالگی آغاز می گردد.
برنامه درسی تربیت بدنی در استرالیا
ایالت نیو ساوت ولز (دوره ابتدایی)
درس تربیت بدنی از جمله اصلی ترین موضوعات درسی مدارس کشور استرالیا می باشد.این درس شامل آموزش سلامتی، تربیت بدنی، اقتصاد خانواده، آموزش فعالیت های خارج سالنی، رشد شخصی، آموزش ارتباطات انسانی و آموزش مهارت های زندگی می باشد. برنامه هایی نظیر مصرف دارو، اذیت و آزار جنسی، محافظت از بچه ها، ایمنی آب، دختران و فعالیت بدنی، ایدز، کمک های اولیه، ورزش برای بچه ها نیز در اینجا کاربرد دارند.
هدف درس تربیت بدنی
هدف برنامه درسی سلامتی و تربیت بدنی، توسعه و ارتقاء مهارت های فهم و دانش و ارزش ها و طرز تفکرات مورد نیاز برای داشتن یک زندگی سالم، فعال و موفق در هر یک از دانش آموزان می باشد.
نتایج درس سلامتی و تربیت بدنی:
پنج نتیجه وجود دارد که چارچوبی را برای برنامه پیش دبستانی تا ۱۲ سال در حوزه سلامتی و تربیت بدنی را فراهم می سازد: ۱٫ دانش و درک۲٫ طرز تفکر و ارزش ها۳٫ مهارت های فعالیت بدنی۴٫ مهارت های خود کنترلی۵٫ مهارت های بین فردی
هدف تربیت بدنی در ایالت نیو ساوت ولز
هدف کلی درس تربیت بدنی در برنامه درسی تربیت بدنی ایالت نیو ساوت ولز کمک به رشد تک‌تک دانش‌آموزان در زمینه‌های دانش و رفتار و مهارت است تا دانش‌آموزان از این موارد برای شناخت و ارزش‌گذاری سلامتی و زندگی فعال استفاده کنند و در فعالیت جسمانی در طول زندگی خود شرکت کنند. در نتیجه انجام آن، این درس پایه‌ای است تا دانش‌آموزان نقش تولیدکننده در جامعه به خود بگیرند و مسئولیت‌پذیر شوند. علاوه بر آن، درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی زمینه را برای پبشرفت در این درس در مقطع متوسطه فراهم می‌کند و در واقع، دانش‌آموزان را برای مهارت‌های حرکتی پیشرفته‌تر آماده می‌سازد.
محتوای درس تربیت بدنی
محتوای درس تربیت بدنی شامل هشت موضوع می باشد و همچنین بر ۵ مهارت به شرح زیر تاکید دارد: برقراری ارتباط، تعامل، تصمیم گیری، حل مسائل و مشکلات و حرکت.
محتوای درس تربیت بدنی در ایالت نیو ساوت ولز
هیئت مطالعات نیوساوت ولز اقدام به تدوین استاندارد‌های نتایج یادگیری دروس (محتوای دروس) دوره ابتدایی کرده است که استاندارد‌های تربیت بدنی نیز در کنار پنج درس دیگر در نظر گرفته شده است. سیزده استاندارد برای محتوای درس تربیت بدنی نام برده شده که برای هر استاندارد چهار سطح ابتدایی تا پیشرفته تعیین شده است
استاندارد دانش: ۱٫شیوه زندگی فعال ۲٫رقص ۳٫بازی و ورزش ۴٫رشد و تکامل ۵٫ژیمناستیک ۶٫روابط بین فردی ۷٫انتخاب رفتار‌های مثبت برای سلامتی ۸٫زندگی ایمن استاندارد‌های مهارتها
استاندارد مهارت:۱٫ارتباط برقرار کردن۲٫تصمیم‌گیری۳٫تعامل۴٫حرک ۵٫حل مسئله
زمان درس تربیت بدنی
مدت زمان در نظر گرفته شده برای درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی و متوسطه ۲ ساعت در هفته می باشد.
مکان و وسایل
دولت مرکزی و ایالتی در تأمین وسایل آموزشی تأکید دارد، اما بخش زیادی از وسایل آموزشی توسط والدین تهیه می‌شود. به طور کلی مدارس و معلمان در انتخاب وسایل آموزشی استقلال دارند و از این نظر، وسایل آموزشی خاصی به آ‎نها تحمیل نمی‌شود. در برنامه درسی تربیت بدنی نیوساوت ولز فهرستی از منابع و مراجعی برای مطالعه معلمان تدوین شده است که معلمان می‌توانند در زمینه هر موضوع تربیت بدنی از جمله فعالیت‌های آن بر کسب اطلاعات بیشتر بپردازند.
ارزشیابی از دانش آموزان
در برنامه درسی استرالیا اعتقاد بر این است که ارزشیابی در تربیت بدنی باید موجب تشویق، کمک و ارتقای رشد دانش آموزان شود و بخش ضروری فرایند یادگیری است. روندهای ارزشیابی باید در همان زمان یادگیری فعالیت ها و استراتژی های آموزش انجام شود.
ابزار ارزشیابی شامل:رکوردها، چک لیست ها، دفتر یادداشت، ژورنال، مقیاس های اندازه گیری، ارزشیابی از یکدیگر، نمایش و مصاحبه، پرسشنامه، خود ارزشیابی، مشاهده، پروژه، آزمون، بازی، تست های آمادگی جسمانی[۴] می باشد.
منبع: اسمعیلی، محمدرضا،(۱۳۸۹). مطالعه‌ی تطبیقی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ایران و کشورهای منتخب جهان و ارایه‌ی الگوی مناسب برای تدوین راهنمای برنامه درسی تربیت بدنی،موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، نشریه شماره ۶۲۹٫

خلاصه برنامه درسی تربیت بدنی ابتدایی در استرالیا.
دوره های تحصیلی
اهداف
محتوا
زمان
مکان
وسایل
ارزشیابی
ابتدایی

۶ تا ۱۱ سال

ارزشگذاری بر روش­های سلامت و مناسب اجتماعی. ارتقاء مهارت­های دانش­آموزان برای بهبود تصمیم­گیری در جهت سلامتی، توانایی و اعتماد بنفس حرکت و برقراری روابط مثبت با دیگران و حفظ آن.

افزایش دانش درباره سلامتی فردی و اجتماعی و همچنین اجزاء و اجرای حرکات.
سبک زندگی فعال،
رقص،
بازی ها و ورزش ها،
رشد و تکامل،
ژیمناستیک،
ارتباطات بین فردی،
انتخاب رفتار‌های مثبت برای سلامتی،
زندگی ایمن،
ارتباط برقرار کردن، تصمیم­گیری، تعامل، حرکت.

۲ ساعت در هفته

سالن­های ورزشی، زمین­های چمن.
انواع توپ، تور و طناب

رکوردها، چک لیست ها، دفتر یادداشت، ژورنال، مقیاس های اندازه گیری، ارزشیابی از یکدیگر، نمایش و مصاحبه، پرسشنامه، خود ارزشیابی، مشاهده، پروژه، آزمون، بازی، تست های آمادگی جسمانی

منبع: اسمعیلی، محمدرضا،(۱۳۸۹). مطالعه‌ی تطبیقی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ایران و کشورهای منتخب جهان و ارایه‌ی الگوی مناسب برای تدوین راهنمای برنامه درسی تربیت بدنی،موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، نشریه شماره ۶۲۹٫
[۱]Preschool
[۲]Primary
[۳]High School
[۴]ACHPER