وبلاگ رئیس انجمن از برگزاری همایش هفتم

کارگاه ها و دوره های آموزشی

با نام خدا

دوستان عزیز انجمن سلام

با پایان یافتن همایش هفتم، برگ دیگری به دفتر فعالیت‌های انجمن شما افزوده شد. این دفتر روز به روز قطورتر می‌شود. البته قطر این دفتر را نمی‌توان ملاک خوبی برای موفقیت انجمن دانست. مهم چیزهایی است که بر سطور این ورق نقش بسته است و اینکه تا چه اندازه توانسته تأثیرگذار باشد. این تأثیرگذاری‌ها در سطح فردی و در سطح اجتماعی می‌تواند پیگیری و ردیابی شود. همچنین این تأثیرگذاری می‌تواند کوتاه‌مدت و بلند مدت باشد. اما هرچه هست بالاخره باید در جستجوی تأثیرات این رویداد ملی و آن هم تأثیرات مثبت آن بود و از طریق توجه به این آثار مثبت انرژی و انگیزه کافی برای ادامه فعالیت‌ها به دست آورد.

به نظر من (یک نظر کاملاً شخصی) این تأثیرات مثبت کم نیستند. شخصاً هر سال که همایش برگزار می‌شود به ضرورت این رویداد مهم علمی حوزه مطالعات برنامه درسی بیشتر ایمان می‌آورم. کمترین تأثیر مثبت که من را به وجد می‌آورد، نشاط و شادابی است که در میان هم قطاران در خلال روزهای برگزاری همایش مشاهده می‌شود. این نشاط ناشی از تجدید دیدار و تقویت حس تعلق به یک اجتماع علمی است که البته ارزشمند است و نباید نقش آن را در جریان تکامل و توسعه یک حوزه علمی دست کم گرفت.

یک جنبه دیگر تأثیرگذاری که ممکن است مغفول واقع شود پرسش‌ها و دغدغه‌های تازه‌ای است که برای شرکت کنندگان در نشست‌ها پیش می‌آید. من برخورداری از پرسش را در نظریه تعلیم و تربیت سؤال محور به عنوان انرژی متراکم یادگیری و یک فضیلت علمی قلمداد کرده‌ام. مثلاً در این همایش برای من سؤال‌ جدی درباره مأموریت رشته برنامه درسی و اینکه آیا دانش‌آموختگان رشته باید پاسخگوی نیازهای عملی نظام آموزشی باشند یا در جهت توسعه مرزهای دانش در سطح ملی و جهان گام بردارند پیش آمد. این سؤال را سؤال مبارکی می‌دانم که پیشاپیش گفتگو درباره آن را با همکاران و دوستان آغاز نموده‌ام. علی ایحال از این جهت براین وجه از تأثیرات مثبت تأکید می‌کنم که ممکن است برای برخی طرح سؤال‌های خوب و مهم به دلیل شرکت در یک رویداد مهم علمی دستاورد مثبت ارزیابی نشود. من با این برداشت موافق نیستم.

در مجموع و با نگاه از ابعاد مختلف، همایش امسال را از همایش سال گذشته موفق‌تر ارزیابی می‌کنم. نمی‌دانم عزیزانی که همایش سال گذشته و امسال را تجربه کرده‌اند تا چه اندازه با من هم عقیده هستند؟ خوبست بنویسید و در سایت منعکس شود. همایش سال آینده باید از همایش امسال نیز پربارتر و موفق‌تر باشد. به ذهنم رسیده به دوستانم در هیئت مدیره پیشنهاد کنم برای این که تجربیات مثبت و منفی همایش هر سال بلافاصله در تصمیم گیریهای مربوط به همایش بعد منعکس شده و مورد استفاده قرار گیرد، پس از هر همایش نشست مشترک کمیته علمی دو همایش را برگزار کنیم و به نقد و ارزیابی عملکرد همایش برگزار شده بپردازیم. ان شاء ا… در آینده  نزدیک نشست مشترک کمیته علمی هفتم و هشتم را برگزار خواهیم کرد و تلاش خواهیم نمود جمع‌بندی نقاط مثبت و منفی همایش هفتم در همایش هشتم به کار گرفته شود.

توفیق از اوست

دکتر محمود مهرمحمدی