جلسه هماهنگی گروه‌های مطالعاتی دارای علائق ویژه

کارگاه ها و دوره های آموزشی

جلسه  هماهنگی گروه‌های مطالعاتی دارای علائق ویژه

انجمن مطالعات برنامه درسی ایرن

تاریخ برگزاری: ۱۲/۸/۸۹   ساعت ۱۶ الی ۱۸

حاضران در جلسه: جناب آقایان: دکتر مهرمحمدی، دکتر عطاران، دکتر امام جمعه، دکتر فراستخواه، دکتر امانی تهرانی، دکتر قائدی، دکتر جوادی‌پور، حسین نژاد

سرکار خانم‌ها: دکتر غلام آزاد، خاکباز

غائبین: دکتر قاسم‌پور- دکتر سراجی- دکتر کرمی- خانم احمدی

دکتر مهرمحمدی: ضمن تشکر از حضور شما مسئولان گروه های مطالعاتی، براساس جلسه‌ای که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد قرار بر این شد هر ۶ ماه یک بار دور هم جمع شویم، ولی نه به عنوان کمیسیون بلکه به عنوان جلسات هم‌اندیشی روسای گروه‌های مطالعاتی. همانطور که مسحضر هستید براساس تفاهم برای تولید خبرنامه الکترونیکی تاکنون یک شماره از هر گروه منتشر شد که می‌توان از پشت صحنه تولید خبرنامه‌ها گزارش تهیه کرد که در پس این فعالیت چه تجربیات تلخ و شیرینی نهفته است. ما در این جلسه ۲ موضوع را دنبال می‌کنیم یکی گزارش روند انتشار دومین خبرنامه و دوم بررسی برنامه همایش تربیت معلم هر یک از گروه‌ها.

دکتر فراستخواه: ما یک شماره را منتشر کردیم اما در آن زمانی که تعریف شده بود نتوانستیم دومین شماره را اماده کنیم. دوستانی که برای این گروه انتخاب کرده بودیم نتوانستند از خود کاری انجام دهند و به شکل درون‌زا نتوانستیم پیش رویم و این نیاز به پیگیری عمیق دارد. از این جهت برای من دلپذیر نبود آیا نمی‌شود که تکلف‌آمیز نباشد بلکه به صورت اقتضایی و خودجوش در نظر گرفته شود؟

دکتر قائدی: با تشکر از شما، خدا را شکر ما از نظر محتوا کمبود نداریم بلکه ما هم مشکل اعضا را داریم و اینکه آدمها تکلیف خودشان را نمی‌دانند. اگر راه‌کاری پیشنهاد شود که به اعضاء هویت ببخشد بهتر است.

دکتر غلام‌آزاد: ما در طی این ۶ ماه ۲-۳ جلسه گروه را برگزار کردیم که منجر به تولید خبرنامه شماره ۱ شد و روی سایت آمد. ولی در تابستان جلسات برگزار نشد و در آخرین جلسه قرار بر این شد که با توجه به علائق اعضا برای هر کدام یک برنامه مشخص شود. در حال حاضر در دستور کار ما کار روی واژگانی که در برنامه درسی ریاضی به کار می‌رود است تا برایشان معادل توصیفی (به زبان فارسی) بیاوریم. در ارتباط با خبرنامه شماره ۲ هم محتوا با توجه به گزارش همایش امار، روز جهانی ریاضی، معرفی کتاب آماده شد و به دبیرخانه ارسال کردیم.

دکتر جوادی‌پور: خبرنامه یک و دو را آماده کردیم. در جلسات گروه تقسیم کار شد. اگر  امتیاز پژوهشی برای خبرنامه از طرف انجمن  درنظر گرفته شود افراد با انگیزه بیشتر کار می‌کنند. پیشنهاد می‌شود آرشیو خبرنامه درسی در لینک گروه‌ها نیز قرار گیرد.

دکتر امام‌جمعه: ما هنوز موفق به انتشار خبرنامه نشده‌ایم. با استفاده از فرصت برگزرای همایش برنامه درسی تربیت معلم دوباره کار را پی خواهیم گرفت.

حسین نژاد: ما هم مشکل اعضا داریم. یکی دو نشست هم در مرکز تربیت معلم شرافت برگزار کردیم. محتوای خبرنامه شماره ۲ هم به دبیرخانه ارسال کردیم.

خاکباز: اولین کاری که در این گروه انجام شد راه‌اندازی گوگل گروپ برای ارتباط راحت تر بین اعضا بود که منابع خوبی را هم به اشتراک گذاشتیم. ۳ جلسه برگزار کردیم. جلسه اول، جلسه هماهنگی گروه، نشست نیم روزه درباره یک مقاله از شوآب و همچنین عضوگیری. یک شماره هم خبرنامه منتشر شد که به نظر من کار خوب پیش می‌رود.

دکتر امانی: ما جلسات مرتبی برگزار می‌کنیم که از طریق ایمیل و تلفن اطلاع رسانی می‌شود. در جلسات انواع بحث ها اعم از معرفی کار پژوهشی، بحث و گفتگو، معرفی کتاب را داشتیم به جز reading که هنوز فرصت نشده. خبرنامه هم به روز است که این کار توسط دکتر شکرباغانی انجام می‌گیرد. به نظر من اگر در رابطه با خبرنامه ها اعضاء feedback دهند و یا به صورت طرح‌واره‌های واحد سالانه گزارشی از محتوای کل خبرنامه‌ها تهیه شود بسیار خوبست.

دکتر عطاران: بهتر است بحث نشست‌های علمی ماهانه در حوزه تخصصی هر یک از گروه‌ها دنبال شود. ویژه‌نامه‌ها به عنوان چشم‌انداز درنظر گرفته شود. انجمن می‌تواند همایش‌های یک روزه و  کارگاه‌های آموزشی برگزار کند که این ها  می‌تواند قالب های مناسبی برای فعالیت های علمی گروه ها نیز باشد. خوبست یک فعالیت به فعالیت حداقلی گروه ها تخصصی که تولید خبرنامه است اضافه شود.

بحث درباره برنامه گروه‌های تخصصی در همایش تربیت معلم

دکتر غلام آزاد: ما برای این همایش یک گزارش مبسوط از گروهمان در نظر گرفته‌ایم و قرار است یک مقاله خوب در زمینه حوزه تخصصیمان ارائه کنیم. اگر امکان باشد در این زمینه اطلاع رسانی شود و با گروه آموزش ریاضی دانشگاه شهید رجایی هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

دکتر قائدی: نکته‌ای که در ۲ دوره همایش‌های قبل بود که اطلاع رسانی کافی برای گروه‌ها نمی‌شد. من فکر می‌کنم از طریق ایمیل به اعضا اطلاع رسانی شود و در آخر یک گواهی حضور در نظر گرفته شود و همچنین یک مکانیزم ثبت نامه داشته باشیم که می‌توان از حالا شروع کنیم.

دکتر جوادی‌پور: گروه تربیت بدنی برنامه درسی دوره دبیرستان را در نظر گرفته که بحث‌هایی از جهت تدوین و رویکردها اجرا خواهیم کرد.

خاکباز: دو مقاله برای این همایش پیش‌بینی شده است.

دکتر امانی: هنوز برنامه‌ای تدارک ندیده‌ایم.

دکتر امام جمعه: یک میزگرد تخصصی درنظر گرفته‌ایم که منتظر هستیم سوژه اصلی میزگردهای تخصصی مشخص شود و متناسب با آن موضوع اعلام خواهد شد.

حسین‌نژاد: گروه انشا قرار است نگاهی داشته باشد به فارسی اول راهنمایی و با توجه به ظرفیتها از تعدادی معلم برای شرکت در این همایش دعوت شود.

دکتر مهرمحمدی: دکتر عطاران فرمودند برای سال آینده برنامه دیگری هم داشته باشیم. نشست علمی، ویژه‌نامه، همایش یک روزه. قرار است یک آیتم دیگر هم به وظایف اضافه شود. ما آمادگی داریم و استقبال می کنیم اما تکلیف نمی کنیم.

دکتر امام جمعه: پیشنهاد می‌شود یک ویژه نامه تربیت معلم آماده شود و هر یک از گروه‌ها در آن یک مقاله با توجه به حوزه تخصصی خودشان و تربیت معلم داشته باشند که اگر از الان هماهنگی و جمع‌آوری شود شاید بتوان تا برگزاری همایش این کار به سرانجام رساند. توصیه شد یک فراخوان مقاله برای این ویژه نامه تهیه شود وبرای هر یک از مسئولان گروه‌ها ارسال شود..

مصوبات:

         در پایان سال ۱۳۸۹ کل خبرنامه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و گزارشی تهیه شود.

         هر خبرنامه فقط یک هفته روی سایت قرار می گیرد.

         خبرنامه هائی که با تاخیر دریافت می شوند باید در نوبت طولانی تری برای انعکاس در سایت بمانند. گروهی که به موقع اقدام کرده است نباید با تاخیر مواجه شود.

         پس از یک هفته خبرنامه هر گروه در صفحه مربوط به همان گروه آرشیو می شود.

         برای تسهیل عضو گیری توسط گروه های تخصصی، برگه درخواست عضویت باید اصلاح شود.دبیرخانه در این زمینه اقدام خواهد نمود.

         اطلاع رسانی ویژه توسط دبیرخانه برای ثبت نام در برنامه گروه های تخصصی در همایش تربیت معلم خواهد شد. شرط موفقیت در اطلاع رسانی و ثبت نام تدارک شرح مناسب و جذاب از چزئیات برنامه پیش بینی شده توسط گروه و ارسال به موقع به دبیرخانه است.