صورتجلسه هیئت مدیره فروردین لغایت مرداد ماه ۱۳۹۰

کارگاه ها و دوره های آموزشی
شماره ۱
اولین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی در سال ۱۳۹۰
تاریخ: ۲۴/۱/۱۳۹۰   
ساعت ۱۲ الی ۱۷
حاضران: دکتر مهرمحمدی، دکتر علی عسگری، دکتر موسی پور، دکتر صدری، دکتر جوادی پور، دکتر امانی، دکتر حاتمی، دکتر عطاران، مهندس زرافشان، آقای یزدانی، دکتر احمدی، دکتر عصاره، دکتر ایزدی، دکتر کرامتی، دکتر تاجیک اسماعیلی، دکتر گویا، دکتر صمدی، دکتر عارفی، دکتر حکیم زاده،
غائبین: دکتر نوروززاده- دکتر آقازاده
جلسه با نام و یاد خدا و تبریک سال نو آغاز شد.
–         در ابتدای جلسه ضمن نقد و بررسی همایش دهم از دکتر احمدی دبیر علمی و دکتر عصاره دبیر همایش برنامه درسی تربیت معلم تقدیر به عمل آمد.
اهم مطالب مطرح شده به شرح ذیل است:
–         استقبال کم از همایش
–         تکرار اسم افراد در چندین چکیده
–         گستردگی کمیته علمی
–         عدم مستند سازی مراحل همایش
–         عدم اطلاع دبیران همایش از آیین نامه های برگزاری همایش
–         عدم نظارت کامل انجمن بر فعالیتهای انجام شده
–         در ادامه جلسه به گزارش هر یک از کمیسیون ها پرداخته شد که در ابتدا دکتر مهرمحمدی به عنوان رئیس کمیسیون روابط بین الملل با توجه به برنامه سال ۱۳۸۹ گزارش کمیسیون و گزارش سفر هندوستان را ارائه دادند و توضیحاتی در مورد برنامه سال ۱۳۹۰ دادند که قرار شد برنامه و بودجه کمیسیون بعد از انجام اصلاحاتی تقدیم شود.
در ضمن پیشنهادهایی به شرح زیر برای ادامه کار کمیسیون ارائه شد:
–         فعالسازی بخش انگلیسی سایت انجمن
–         تمرکز روی برنامه ها
–         بحث سخنرانان خارجی برای همایش های سالانه
بعد از گزارش دکتر مهرمحمدی اعضا به هر یک از بندهای جدول ارزشیابی امتیاز دادند.
در ادامه دکتر جوادی پور مسئول کمیسیون آموزش گزارش خود را ارائه دادند که در سال ۸۹ پنج نشست علمی و ۳ کارگاه آموزشی برگزار شد.
برای کمیسیون آموزش نیز اعضا پیشنهاد هایی را ارائه دادند:
–         نیاز سنجی برگزاری کارگاه های آموزشی روی سایت قرار گیرد تا از اعضا انجمن نظرخواهی شود.
–         برنامه ۱۰ نشست علمی در سال ۱۳۹۰ تصویب شود و مطابق برنامه عمل شود.
–         تأسیس کمیته دانشجوی و آیین نامه کمیته دانشجویی در سال ۹۰ با جدیت پیگیری شود.
–         پیشنهاد خانم لرکیان در خصوص برگزاری نشست های تخصصی به کمیسون آموزش داده شد تا نشست تخصصی با حضور چند استاد برنامه درسی برای سؤالهای دانشجویان دوره دکترا تا آخر اردیبهشت ماه توسط کمیسیون آموزش در نظر گرفته شود.
–         برگزاری کارگاه ها برای مؤسسات و مراکز دولتی و غیر دولتی پیشنهاد شود.
–         به مدارس و مراکز غیر انتفاعی پیشنهاد بسته های آموزشی داده شود که درآمدزایی هم دارد.
در پایان هم فعالیتهای کمیسیون آموزش توسط اعضا امتیازدهی شد.
ارائه گزارش بقیه کمیسیون ها به دلیل نبود وقت به جلسه بعدی که در تاریخ ۷/۲/۹۰ برگزار خواهدشد موکول شد.
 
 
شماره ۲
دومین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی
تاریخ جلسه: ۷/۲/۱۳۹۰
زمان: ۱۴ الی ۱۷
 
حاضران: دکتر مهرمحمدی، دکترعلی عسگری، دکتر جوادی‌پور، دکتر آقازاده، دکتر موسی‌پور، دکتر آرمند، جواد یزادانی و سرکار خانم دکتر گویا
غایبین: دکتر عصاره- دکتر حاتمی- دکتر ایزدی- دکتر تاجیک اسمعیلی- دکتر صمدی- دکتر عطاران
–         در ابتدای جلسه موضوع تفاهم‌نامه‌ همکاری در زمینه انتشار مجله مشترک دانش و پژوهش در برنامه‌‌ریزی درسی که از طرف دانشگاه آزاد واحد خوراسگان و به امضای دکتر فروغی ارسال شده بود مطرح شد. با توجه به نظر اعضا قرار شد با آیین نامه مصوب انجمن، ضوابط تفاهم نامه بررسی شود و با توجه به شیوه نامه مجلات مشترک و با نظرات انجمن کار دنبال شود.
–         دکتر علی‌عسگری موضوع دومین همایش بین‌المللی انجمن را مطرح کردند و اشاره کردند که قرار است این همایش با توجه به پیشنهاد دانشگاه آزاد واحد خوراسگان در اصفهان و در سال ۲۰۱۲ برگزار شود.
دکتر جوادی‌پور: من با موضوع و همایش در سال ۲۰۱۲ موافق هستم.
دکتر آقازاده: من هم با همایش در اصفهان موافق هستم هم دانشگاه خوراسگان توانایی دارد و هم می‌توان از اساتید دانشگاه اصفهان که در احد آزاد هم فعالیت دارند استفاده کرد.
دکتر مهرمحمدی: باید آیین نامه برگزاری همایش بازنگری شود و با توجه به مفاد آیین نامه یک قرار داد بین انجمن و رئیس دانشگاه میزبان امضا شود و در آن مشخص شود که چه اختیاراتی با انجمن است و چه اختیاراتی با دانشگاه است.
دکتر علی‌عسگری: در این قرارداد باید ترکیب هیئت علمی- دبیر علمی- هزینه‌ها و عوامل اجرایی مشخص شود.
–         موضوع بعدی بحث در مورد آیین نامه اهدا نشان  به نام دکتر شریعتمداری بود که دکتر مهرمحمدی فرمودند با توجه به اینکه دکتر شریعتمداری به این کار رغبت نشان ندادند میتوان از افراد علاقمند درخواست کرد به یک حساب که به نام انجمن است هر مقدار می‌خواهند واریز کنند و هر ساله یک جایزه اهدا شود. آقای یزدانی: پیشنهاد میکنم آیین‌نامه اهدا جوایز دکتر شریعتمداری را تصحیح کنیم و برای تصویب در جلسه بعدی مطرح شود.
–         دکتر مهرمحمدی گزارشی از عملکرد گروه‌های ویژه پژوهشی (گروپ) در سال ۱۳۸۹ ارائه دادند.عمده فعالیتها شامل انتشار خبرنامه در سال ۱۳۸۹ که تعدادی به تعهدات خود عمل کردند و خبرنامه‌ها را در موعد مقرر ارسال کرده بودند و تعدادی هم کم کاری و دو گروه هم که هیچ شماره‌ای منتشر نکردند و پیشنهاد دادند با توجه به کم کاری و همچنین غیرفعال بودن آن دو گروه یک نامه مبنی بر لغو آن دو گروه و یک نامه اخطار هم برای گروه‌های کم کار به مسئولین گروه‌های ویژه پژوهشی با امضا رئیس انجمن ارسال شود. جدول زمانبندی انتشار خبرنامه‌ها را در سال ۱۳۹۰ نیز در سایت منعکس شود.
در ادامه دو پروپوال گروه ویژه پژوهشی با عنوان‌های: روش شناسی مطالعات تربیتی (برنامه درسی) که از طرف دکتر طلایی و گروه ویژه پژوهشی مطالعات نوفهم گرایی که از طرف دکتر قادری پیشنهاد داده شده بود مطرح شد و اعضا پروپوزال‌ها را مطالعه کردند و قرار شد که هر دو گروه پروپوزال را کامل و بازنگری کنند و دکتر قادری عنوان را تصحیح کند و دوباره ارسال کنند که در این صورت اعضا با تصویب هر دو گروه موافق بودند.
– همایش یازدهم انجمن با عنوان: "بازنگری در برنامه‌ علوم انسانی دانشگاه‌ها: چالش‌ها و چشم‌اندازها" پیشنهاد شده است که همایش یک روزه و با مشارکت انجمن‌های حوزه علوم انسانی در تهران برگزار شود. برای این همایش باید حدود ۷-۸ سفارش سخنران داده شود و در پایان یک میزگرد تدارک دیده شود.
دکتر آقازاده: به نظر من خوب است که دولتی‌ها را در این بحث درگیر نکنیم چرا که برنامه درسی علوم انسانی متولیان زیادی دارد
دکتر علی‌‌عسگری: اگر قرار است با مشارکت انجمن‌های دیگر برگزار شود باید همایش را دو روزه درنظر گرفت. باید وقتی برای قسمت دولتی درنظر گرفت. میزگردها خیلی مهم است چرا که دولتی ها یک سری حرف دارد و غیردولتی ها هم یک سری و می‌توانند برای هم پاسخ داشته باشند و تبادل دوجانبه باشد. با یک طرفه رفتن و گفتن کاری درست نمی‌شود.
دکتر جوادی‌پور: من فکر می‌کنم اگر موضوع علمی بود بهتر بود. طرح موضوع سیاسی است که خطراتی را در پیش رو دارد. بهتر است دولتی‌ها را درگیر نکنیم. همایش یک روزه باشد بهتر است.
دکتر موسی‌پور: دغدغه دکتر جوادی‌پور عادی است. ما متوجه هستیم هر نوع موضع‌گیری در غالب علمی موجب نگرانی‌های خاص خودش است. انجمن یک مسئولیت علمی دارد که یکی از کارهای مربوط به انجمن همین بحث بازنگری است و باید خیلی خوب نقش ایفا کند. بهتر است همایش به شیوه همایش برنامه درسی ملی برگزار شود اما دو روزه تا فرصت نقد و بررسی بیشتر باشد. سخنران سفارش داده شود. از انجمن‌های دیگر خواسته شود تا نظرات خودشان را ارائه دهند. فراخوان عمومی داده شود. مراکز دولتی را دخالت ندهیم و ما روی پای خود بایستیم و نقدهای خودمان را بکنیم. در فراخوان مکان مشخص نشود و یک ماه قبل در پوستر برگزاری مکان همایش مشخص شود. در فرایند بازنگری اگر بنا است که انجمن‌ها مشارکت داشته باشند در یک تفاهم نامه از قبل مشخص شود که برگزار کننده انجمن مطالعات برنامه درسی است با مشارکت انجمن‌ها ی دیگر.
دکتر آرمند: باید موضوعات تخصصی شود. حرفهای اصلی توسط برنامه‌«یزان درسی گفته شود و اصول کلی ارائه شود.
دکتر موسی‌پور: در حال حاضر ۱۴ رشته (گروه رشته) براساس برنامه وزارت علوم، توسعه آن متوقف شده است و توسعه مشروط بر آن است که برنامه درسی بازنگری شود. بحث بر سر این است که علوم انسانی باید بازنگری شود یا رویکرد اسلامی. کسانی که ذی نفع هستند متخصصان همین رشته هستند. بنابراین ما دست‌اندکاران و برنامه‌ریزان رشته‌های دیگر نیستیم ولی از آن جهت که با برنامه‌ریزی درسی ربط دارد باید مورد توجه ما قرار گیرد.
آقای یزدانی: دغدغه‌هایی که دوستان مطرح کردند من از اول یک راه حل به خاطرم آمد. برای این همایش می‌توان یک منشور و اصولی را تعریف کرد. مثلا اینکه سیاسی نباشد، شاید حسنش این بود که انجمن‌ها گرد هم بیایند و انجمن از مسیری حرکت کند که پرخطر نباشد.
دکتر مهرمحمدی: ما حرف‌های فنی در حوزه برنامه‌ریزی درسی نداریم. ما داریم در این فضا و در پاسخ یک رویداد خاص کار را انجام می‌دهیم.
در پایان عنوان همایش یازدهم انجمن "بازنگری برنامه‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها: چالش‌ها و چشم‌اندازها"، دبیر علمی همایش دکتر موسی‌پور، زمان برگزاری همایش: اسفند ۱۳۹۰ تأیید شد
 
 
شماره ۳
سومین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی در سال ۱۳۹۰
تاریخ: ۱۳/۲/۱۳۹۰    ساعت ۱۴ الی ۱۷
حاضران: آقایان: دکتر مهرمحمدی، دکتر علی عسگری، دکتر موسی پور، دکتر صدری، دکتر حاتمی، دکتر آقازاده، دکتر فتحی، دکتر ملکی، مهندس زرافشان، یزدانی، دکتر عصاره، دکتر ایزدی و سرکار خانم دکتر صمدی
غائبین: خانم دکتر گویا، دکتر حاتمی، دکتر عصاره- دکتر آقازاده- دکتر تاجیک اسمعیلی
دستور جلسه:
– ارزشیابی کمیسیون‌های پژوهش و توسعه واحدهای استانی و برنامه مصوب سال ۹۰
 ارزیابی از عملکرد رئیس انجمن در سال ۱۳۸۹
 نهایی کردن تفاهم‌نامه مربوط به دومین همایش بین‌المللی و اتخاذ تصمیمات تکمیلی
 استماع گزارش دبیرعلمی همایش یازدهم و تعیین تکلیف و انتخاب اعضا کمیته علمی
   نهایی کردن شیوه نامه معرفی کتاب در سایت
– بررسی مجدد پیشنهاد تشکیل نشست های ارائه خدمات مشاوره ای به دانشحویان دکتری (دکتر جوادی پور)
در ابتدای جلسه دکتر صمدی گزارش یکساله کمیسیون توسعه واحدهای استانی در سال ۱۳۸۹ و برنامه سال ۱۳۹۰ را ارئه دادند و با توجه به گزارش ارزیابی توسط اعضا انجام شد.
ارزیابی از عملکرد رئیس انجمن توسط اعضا صورت گرفت.
در ادامه جلسه در مورد همایش یازدهم بحث شد و قرار شد در جلسه آینده دکتر موسی‌پور مقدمه و اهداف همایش را تنظیم و مورد بررسی قرار گیرد.
 
 
 
 
شماره ۴
چهارمین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی در سال ۱۳۹۰
تاریخ: ۲۰/۲/۱۳۹۰    ساعت ۱۵ الی ۱۷
حاضران: آقایان دکتر علی عسگری، دکتر مهرمحمدی، دکتر موسی پور، دکتر صدری، دکتر فتحی، دکتر تاجیک اسماعیلی، آقای یزدانی، دکتر فتحی، دکتر آرمند و سرکار خانم دکتر صمدی
غائبین: دکتر حاتمی- دکتر آقازاده- دکتر گویا- دکتر جوادی پور- دکتر نوروزاده- دکتر عصاره- دکتر عطاران
دستور جلسه:
–         ارزشیابی کمیسیون‌های پژوهش و نشر علمی و برنامه مصوب سال ۹۰
–         نهایی کردن تفاهم‌نامه مربوط به دومین همایش بین‌المللی و اتخاذ تصمیمات تکمیلی
–          ادامه استماع گزارش دبیرعلمی همایش یازدهم و انتخاب اعضا کمیته علمی (دکتر موسی‌پور)
–         نهایی کردن شیوه نامه معرفی کتاب در سایت و آئین نامه اهدا جوایز علمی انجمن( آقای یزدانی)
–         بررسی مجدد پیشنهاد تشکیل نشست های ارائه خدمات مشاوره ای به دانشحویان دکتری (دکتر جوادی پور)
 
جلسه با نام و یاد خدا آغاز شد.
– گزارش عملکرد کمیسیون پژوهش در سال ۱۳۸۹ توسط آقای یزدانی ارائه شد. با توجه به برنامه پیشنهادی مصوب شد چکیده مطالعات در حوزه برنامه درسی و پژوهش‌های انجام شده به صورت پی دی اف در سایت انجمن قرار داده شود و در سال جدید جلسات کمیسیون پژوهش حداقل هر ماه یک بار برگزار شود. در پایان گزارش ارزیابی کمیسیون پژوهش توسط اعضا حاضر انجام شد.
– در خصوص دومین همایش بین‌المللی انجمن با موضوع "برنامه درسی آموزش عالی" که قرار است انجمن مطالعات برنامه درسی در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه خوراسگان اصفهان با همکاری آن دانشگاه برگزار کند بحث و تبادل نظر شد و
دکتر کوروش فتحی واجارگاه به عنوان دبیر علمی همایش و خانم دکتر نرگس کشتی آرای به عنوان دبیر اجرایی منصوب شدند. قرار شد یک جلسه در دانشگاه خوراسگان جهت امضاء تفاهم نامه برگزاری همایش ‌بین‌المللی برگزار شود.
– دکتر موسی‌پور دبیر علمی یازدهمین همایش انجمن، در چند صفحه مقدمه، اهداف، اصول، محورها، ضرورت‌ها و اعضا کمیته علمی را آورده بودند که اعضا آن را مطالعه کردند و هر یک پیشنهاداتی دادند و قرار شد این مطالب از طریق ایمیل برای سایر اعضا نیز ارسال شود و در جلسه فوق‌العاده هفته آینده بحث ادامه یابد.
 
 
شماره ۵
پنجمین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در سال ۹۰
تاریخ ۲۷/۲/۱۳۹۰
حاضران: آقایان علی‌عسگری- مهرمحمدی- عطاران- ایزدی- تاجیک اسماعیلی- آرمند- یزدانی و خانم دکترصمدی
غاییبین: دکتر موسی‌پور- دکتر عصاره- دکتر حاتمی- دکتر آقازاده- دکتر فتحی- دکتر گویا- دکتر ملکی
مدعو: خانم دکتر محبوبه عسگری
به دلیل عدم حضور دکتر موسی‌پور و دکتر فتحی دو بند از دستور جلسه : ۱- نهایی کردن تفاهم‌نامه مربوط به دومین همایش بین‌المللی و اتخاذ تصمیمات تکمیلی ۲- استماع گزارش دبیرعلمی همایش یازدهم و تعیین تکلیف و انتخاب اعضا کمیته علمی به جلسه بعد موکول شد
 
مصوبات:
–          انتشار مجله مشترک با دانشگاه آزاد واحد خوراسگان (به شرط استفاده از اساتید دانشگاه اصفهان برای اعضا هیئت تحریریه براساس شیوه نامه)
–          ارسال شیوه نامه انتشار فصلنامه مشترک برای دانشگاه کاشان، بیرجند، تهران و دیگر دانشگاه های متقاضی
–           گزارش عملکرد کمیسیون نشر علمی در سال ۱۳۸۹ و برنامه سال ۹۰ کمیسیون توسط دکتر آرمند ارائه شد و مقرر گردید در سال جدید برنامه های کمیسیون با جدیت بیشتری پیگیری شود.
–          آیین نامه معرفی کتاب در سایت انجمن به شرح پیوست توسط آقای یزدانی و قرار دادن آن در برنامه سال ۹۰ کمیسیون پژوهش
–          ارائه آیین نامه اهدا جوایز توسط آقای یزدانی و نهایی شدن آیین نامه با توجه به پیشنهادات اعضا برای جلسه آینده
جلسه بعدی: چهارشنبه ۴ خرداد ماه
 
 
 
شماره ۶
ششمین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
تاریخ ۴/۳/۱۳۸۹
حاضران: آقایان دکتر علی‌عسگری- دکتر مهرمحمدی- دکتر عطاران- دکترآرمند- دکتر جوادی‌پور- دکتر موسی‌پور- دکتر صدری- مهندس زرافشان- یزدانی و خانم‌ها دکتر گویا- دکتر صمدی- دکتر حکیم‌زاده
غایبین: دکتر حاتمی- دکتر عصاره- دکتر ایزدی- دکتر آقازاده
جلسه با نام و یاد خدا آغاز شد.
–          قبل از دستور نامه درخواست دانشگاه سیستان و بلوچستان مبنی بر تأسیس شعبه استانی مطرح شد و تصویب شد کمیسیون مربوطه با ارسال نامه موافقت اصولی خود را اعلام و  در صورت داشتن شرایط موجود در آیین نامه تأسیس شعب استانی، مجوز قطعی صادر شود.
–          دکتر مهرمحمدی نامه انجمن به دکتر جاسبی(رئیس دانشگاه ازاد) در خصوص برگزاری دوره دکتری برنامه ریزی درسی در این دانشگاه را که متأسفانه پس از پیگیری بدون پاسخ مانده را مطرح کردند و توافق شد نامه پیگیری به دکتر دانشجو ارسال شود.
–           گزارش همایش "تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش" توسط دکتر مهرمحمدی ارائه شد و مقرر گردید  انجمن با ارسال نامه از زحمات دوستان تقدیر و تشکر به عمل آورد.
–          برای ترکیب اعضا کمیته علمی همایش یازدهم قرار شد ۲ نفر از افراد با سابقه علمی قابل قبول هیئت مدیره از دفتر  دکتر حداد عادل و ۵ نفر از اعضا انجمن‌های علمی دیگر انتخاب شوند و برای اعضای حقیقی هم دیبر علمی دو همایش قبل، رئیس انجمن ،دکتر مهرمحمدی، دکتر آرمند،  دکتر ملکی و دکتر صمدی باشند.
زمان همایش: اسفند ماه ۱۳۹۰٫ مکان همایش: با هماهنگی دکتر محمدخانی با همکاری شهرداری تهران
–          برای دومین همایش بین المللی نیز توافق شد ۷ نفر از انجمن و ۵ نفر افراد ذی‌صلاح از دانشگاه خوراسگان برای عضویت در کمیته علمی انتخاب شوند.
 
 
شماره ۷
هفتمین جلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
۱۸/۳/۱۳۹۰
حاضران:آقایان دکتر علی عسگری- دکتر مهرمحمدی- دکتر موسی‌پور و سرکار خانم دکتر گویا
غائبین: دکتر صمدی- دکتر حاتمی- دکتر ایزدی- دکتر جوادی پور- دکتر آرمند- دکتر تاجیک اسمعیلی- آقای یزدانی- دکتر عطاران
پیش از دستور:
–          خبر برگزاری کنفرانس سالانه انجمن تحقیقات تربیتی امریکا (AERA) در سال ۲۰۱۲ در کشور کانادا (دکتر مهرمحمدی)
–          پیگیری گزارش همایش تربیت معلم شهید رجایی و ارسال چارچوب تهیه گزارش برای دکتر عصاره
دستور جلسه:
–          ارائه گزارش مالی سال ۱۳۸۹ انجمن (آقای نوری)
–          ارائه گزارش درخصوص برنامه راهبردی (آقای یزدانی)