صورتجلسه کمیسیون روابط بین‌الملل بهمن ماه ۹۰

کارگاه ها و دوره های آموزشی

صورتجلسه کمیسیون روابط بین الملل

تاریخ ۱۲/۱۱/۹۰ ؛ ساعت ۱۳:۳۰ الی۱۵:۰۰

حاضران در جلسه: آقایان دکترمهرمحمدی، دکتر طلایی، دکتر بهرنگی و خانم نورآبادی.

غایبین: آقایان دکتر امانی تهرانی، دکتر عصاره، دکتر عنانی، دکتر صفایی، رضوی، مهندس زرافشان و خانم طیبی.

میهمان:دکتر رون

– تاسیس شعب خارج از کشور:

 

دکتر مهرمحمدی: هدف تاسیس شعب برون مرزی تدارک کار و پروژه توسط آنها برای ماست. یعنی به اتکای نماینده یا دفتر، ظرفیت های انجمن معرفی شده و زمینه های همکاری فراهم گردد مانند تدریس دروس، راهنمایی و مشاوره پایاننامه ها، اجرای کارگاه ها و … توسط اساتید ما. (البته به صورت مستقیم یعنی به اسم انجمن مطالعات برنامه درسی ایران در افغانستان مثبت ارزیابی نمی شود). از راه حل های پیشنهادی می توان به عقد قرارداد با نهاد های علمی ذیربط در کشورهایی مثل تاجیکستان اقدام نمود که در این راستا از آقای دکتر رون دعوت به عمل آمد.

 

–          دکتر رون: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان، تاجیکستان انتخاب مناسبی است. زیرا قوانین پذیرش دانشجو سخت تر شده و به تبع از کشورهای دیگر جهت ادامه تحصیل استقبال می شود. نیز توضیحاتی درباره نظام آموزش عالی تاجیکستان ارائه شد. از راه حل های پیشنهادی می توان به تاکید علمی بودن رابطه به وزیر علوم دوشنبه اشاره کرد. نیز باید ارتباط با دانشگاه پداگوژی و ملی تاجیکستان افزایش یابد. بنابراین انجمن مطالعات برنامه درسی ایران می تواند: به معرفی اساتید جهت راهنمایی و مشاوره دانشجویان ایرانی در تاجیکستان اقدام نماید، به برگزاری کارگاههای آموزشی پرداخته و تدریس تعدادی از واحدهای درسی را نیز متقبل شود.

 

در همین راستا آقای شعردوست رئیس انجمن اسلامی دانشجویان تاجیکستان معرفی شدند که آقای دکتر رون مسئول برقراری ارتباط وهماهنگی با ایشان هستند.

 

در وزارت علوم نیز باید با آقای دکتر مسلمی نائینی صحبت و هماهنگی شود تا انجمن به عنوان مرجع ارائه خدمات علمی به دانشجویان خارج از کشور به رسمیت شناخته شود. دکتر مهرمحمدی مسئولیت این کار را بر عهده دارند و جلسه بعد گزارشی ارائه می گردد.

 

– سفر مطالعاتی کره جنوبی:

دکتر مهرمحمدی: اقدام برای دریافت ویزا برای ۱۲ نفر آغاز شده است.

 

– دعوت از استاد برجسته زبان انگلیسی، آقای جکسی ریچاردز توسط آقای دکتر طلایی:

دکتر طلایی: ارائه برنامه زمانبندی کارگاه آموزشی و سمینار که سه روزه بوده و ۲۵ تا ۲۷ می ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.

دکتر مهرمحمدی: همفکری با استادان و دانشجویان آموزش زبان مثل خصوصا آقای دکتر عنانی برای تعیین تکلیف  ریز برنامه های دکتر ریچاردز لازم است.. در کل، نیاز به تیم اجرایی حرفه ای برای برگزاری چنین برنامه های بین المللی داریم. دو کارگاه دیگر هم در دست بررسی و اقدام هستند که ذیلا به آنها اشاره شده و مشمول همین قاعده هستند.

 

– برگزاری کارگاه بین المللی کردن برنامه درسی آموزش عالی:

دکتر مهرمحمدی: اقدامات اولیه مانند شناسایی افراد و توافقات اولیه توسط دکتر فتحی آغاز شده است که به پیشنهاد دکتر مهرمحمدی تبدیل به همکاری مشترک با دانشگاه بهشتی شود که برای این کار نیازمند یک کمیته متبحر هستیم. به دلیل عدم حضور دکتر فتحی ادمه بحث به جلسه بعد موکول شد.

 

– برگزاری کارگاهیدر حوزه روش شناسی:

دکتر مهرمحمدی: برنامه ریزی دعوت از آقای دکتر جمال عابدی از طریق آقای دکتر طلائی در جریان است

 

– در مورد موارد خارج از دستور:

 

دکتر مهرمحمدی: با آقای دکتر صدری صحبت شده تا برنامه درسی زبان انگلیسی نمونه ای کار شود که به آیسسکو فرستاده شده است و در حال بررسی است.

–         دومین همایش بین المللی انجمن:

دکتر مهرمحمدی: اواخر سال ۲۰۱۲ توسط دکتر فتحی در حال پیگیری است که هنوز پیشرفتی حاصل نشده است.

–         تاسیس focal point IBE

 

دکتر مهرمحمدی: این کار توسط مهندس زرافشان پیگیری می شود که قرار بود با نماینده منطقه یونسکو صحبت کنند که به دلیل عدم حضور ایشان بحث به جلسه بعد موکول می شود.

 

–          عضویت در WCCI

 

دکتر مهرمحمدی: باید دید آیا هیئت مدیره موافق هستند یا خیر. آقای امانی باید این مسئله را پیگیری نمایند که به دلیل عدم حضور ایشان بحث به جلسه بعد موکول می شود.

 

–         سایت انگلیسی:

 

خانم نورآبادی: طی جلسه ای با حضور دکتر صفایی و خانم نورآبادی مواردی در راستای پربار کردن سایت انگلیسی مطرح شد. مانند ترجمه و تکمیل موارد موجود در بخش About ، کمیسیونها، مقالات ( گنجاندن چکیده مقالات فصلنامه انجمن، پایاننامه ها و مقالات اعضا) و غیره.

 

دکتر مهرمحمدی: جهت رونق سایت، اولویت به موارد موجود مانند چکیده مقالات انگلیسی و نیز چکیده پایاننامه های ارشد و دکترا داده شود. در این راستا می توان اقدام به ارسال ایمیل به دانشجویان دفاع کرده نمود ( مانند خانم لرکیان، نیکنام و بازرگان) که هرچه سریعتر چکیده فارسی و انگلیسی رساله خود را ارسال نمایند. نیز اشاره شود که دانشجویان در شرف دفاع، تاریخ دفاع خود را نیز اعلام کنند تا به اطلاع علاقمندان جهت حضور در جلسه رسانده شود. باید اطلاعیه ای تنظیم شود که توسط خانم خسروی تا مدتی در سایت تکرار شود.