صورتجلسه هیئت مدیره یکم بهمن ماه ۱۳۹۰

کارگاه ها و دوره های آموزشی

چهارمین جلسه هیئت مدیره دوره جدید

تاریخ ۱/۱۱/۹۰

حاضران: آقایان دکتر ملکی، دکتر مهرمحمدی، دکتر عصاره، دکتر تاجیک اسمعیلی، دکتر خسروی و دکتر قاسم‌پور

خانم‌ها: دکتر صمدی

 غایبین: دکتر موسی‌پور، دکتر آرمند و دکتر جوادی پور

دستور جلسه:

–          ارائه گزارش کمیسیون پژوهش و کمیسیون نشر علمی

–          بررسی ساختار تشکیلاتی انجمن

قبل از دستور:

دکتر ملکی: ضمن عرض سلام و تشکر از حضور اعضا هیات مدیره و عرض تسلیت به مناسبت رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام رضا  (ع) عرض کنم ارتباط انجمن با کمیسیون‌ها یک بحث خیلی مهم است و برای این مسئله باید یک مکانیزم قوی و ارتباط خوب برقرار شود.اخبار مربوط به کمیسیون‌ها باید به طور منظم روی سایت قرار گیرد. سایت انجمن باید غنی سازی شود. حضور دبیر هیات مدیره در دبیرخانه نباید ارتباط دبیرخانه با رئیس انجمن را کاهش دهد.

در هفته گذشته جلسه‌ای با دکتر محمدیان ریاست سازمان پژوهش داشتم که جلسه خوبی بود و ایشان تأکید داشتند با توجه به تفاهم‌نامه امضا شده بین سازمان و انجمن کارها دنبال شود. من از ایشان خواستم یک مکان مناسب برای دبیرخانه انجمن در سازمان درنظر داشته باشند که قرار است پیگیری پاره ای از مفاد تفاهم نامه و همچنین ارتباط‌های متداول انجمن با سازمان پژوهش توسط دکتر قاسم‌پور دبیر هیات مدیره انجمن دنبال شود.

دستور جلسه ۱:

–          ارائه گزارش کمیسیون پژوهش توسط دکتر تاجیک اسمعیلی براساس برنامه مصوب سال ۱۳۹۰ کمیسیون

طبق برنامه ۹۰، نه محور پیش بینی شده است که عبارتند از: شناسایی موضوعات مغفول، تولید الکترونیکی فصل نامه، ارزشیابی از همایش ها، تکمیل صفحات وب، شناسایی افراد برای انجام پژوهش  و ….

–          به دلیل عدم حضور دکتر آرمند بررسی کمیسیون نشر علمی دنبال نشد.

ارائه گزارش دکتر مهرمحمدی از گروپ‌های انجمن

دکترمهرمحمدی در این باره گفتند که طبق مصوبات قبلی گروپها شکل کمیسیونی ندارند و یک نفر به عنوان رابط از طرف هیئت مدیره با آنها ارتباط دارد. هر گروپی یک خبرنامه فصلی دارد تا کنون دو گروپ به دلیل فعال نبودن منحل شده است. (گروپ ارزشها و گروپ تربیت معلم) و دو گروپ تازه نیز به نامهای روش شناسی و فرهنگ تشکیل شده است

جمع‌بندی دکتر ملکی از ارزیابی کمیسیون‌ها:

با توجه به ارائه گزارش توسط کل کمیسیون‌ها به نظر می‌رسد وضعیت خوبی نداریم. فعالیت گروپ ها نباید فراتر از خود انجمن باشد یعنی آنها نباید فربه‌تر از انجمن باشنند و ارتباطشان با انجمن قطع شود. مسئولان گروپ‌ها باید به رابط انجمن گزارش‌های خود را به طور مفصل ارائه دهند. در این خصوص یک جلسه هم‌اندیشی با اعضای هیات مدیره و رؤسای کمیسیون‌ها داشته باشیم و راهکارها و تصمیم‌گیریهای مناسب گرفته شود که طبق آن عمل شود و برنامه سال ۹۱ کمیسیون‌ها ارائه گردد.

دستور دسته ۲: ساختار تشکیلاتی انجمن

دکتر تاجیک : با توجه به چارت کنونی پیشنهاد می‌کنم در ذیل دبیرخانه بخش سایت و خبرنامه با هم ادغام و با عنوان روابط عمومی تغییر کند. فصلنامه جدا از دبیرخانه باشد.

دکتر خسروی: پیشنهاد می‌کنم یک کمیسیون برای ارتباط با دستگاه‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌ها آزاد اضافه شود

دکتر صمدی: کمیسیون گروه‌های مطالعاتی در جای خود باشد و پیشنهاد می‌کنم فصلنامه در ذیل کمیسیون نشر علمی باشد. کمیسیون توسعه واحدهای استانی به هر یک از استانها تفکیک شود.

دکتر قاسم‌پور: اگر دبیرخانه بر مبنای ۳ نفر کارمند فعلی طبقه‌بندی باشد کارها بهتر پیش می‌رود. برای هر یک شرح وظایف و تقسیم کار صورت گیرد. بهتر است برای تقویت گروپ‌ها کمیسیون گروه‌های مطالعاتی پابرجا باشد.

دکتر عصاره: این چارت خیلی ساده است. امور فصلنامه و خبرنامه بهتر است به چاپ و انتشارات تغییر کند. بحث همایش‌ها، بخش مالی و بخش روابط عمومی جدا آورده و تعریف شود. خوب است با یک نگاه کلی و سازماندهی بهتر این چارت بازنگری شود.

دکتر مهرمحمدی: بحث ساختار یک بحث جدی است که در این مقطع یک تغییر و تحول بیشتر انجام گیرد. چه تحول ساختاری داشته باشیم که کارآمدی بهتر حاصل شود؟ پیشنهاد می‌کنم تا پایان سال روی این ساختار تأمل کنیم و در پایان سال تصمیم گیری نهایی صورت گیرد. چارت تشکیلاتی در انجمن‌های دیگر نیز بررسی شود. می‌‌توان با توجه به هر بخش کارگروه ‌های خاصی داشته باشیم.

دکتر قاسم‌پور: پیشنهاد می‌‌کنم انجمن در سه بخش: آموزش، پژوهش و اجرایی تعریف شود و در هر بخش به نسبت ماهیت امور و وظایف و نیازهای موردی کارگروه‌هایی داشته باشیم.

دکتر تاجیک: من هم با نظر دکتر مهرمحمدی موافق هستم. باید با تأمل به این ساختار نگاه کنیم و با توجه به برنامه ۵ ساله انجمن تحولی در انجمن و این ساختار ایجاد کنیم. همچنین برای وضع مالکیت انجمن هم باید فکری کرد و یک مکان ثابت را با کمک افراد خیردرنظر گرفت.

دکتر ملکی: این بحث‌ها نشان می‌دهد که ضرورت بازنگری وجود دارد دبیرخانه بازنگری باید شود. سایت و خبرنامه با هم و فصلنامه و کمیسیون نشر علمی هم با هم ادغام شوند. به نظر می‌رسد این بحث نیاز دارد در چندین جلسه بررسی شود و نکات مهم مورد توجه قرار گیرد. رسالت و اهداف انجمن درنظر گرفته شود. بنابراین لازم است در ادامه فعالیتهای انجمن:

۱٫       برنامه استراتژیک اصلاح، بازسازی و برابر سازی شود

۲٫       ساختاری  که ارتباط قوی‌تر با قاطبه انجمن داشته باشید

۳٫       ارتباط با مراکز و عاملان برنامه درسی را تقویت کند

۴٫       انسجام و منطق درونی تشکیلاتی را تقویت کند

۵٫       از تضعیف مدیریت علمی انجمن جلوگیری کند

۶٫       از کثرت گرایی یا افراط در نگاه تجزیه‌ای به تشکیلات پرهیز کند

۷٫       سادگی با ظرفیت و شفافیت بالا داشته باشد.

پیشنهاد من این است از دکتر موسی‌پور بخواهیم مسئولیت بازنگری ساختار تشکیلاتی انجمن را بپذیرد و با توجه به بحث‌های امروز یک نسخه جدید برای جلسه آینده هیئت مدیره بیاورد.