صورتجلسه هیئت مدیره پانزدهم بهمن ماه

کارگاه ها و دوره های آموزشی

صورتجلسه هیئت مدیره

۱۵ بهمن ۱۳۹۰

ساعت ۱۶ الی ۱۸

حاضران: دکتر ملکی، دکتر مهرمحمدی، دکتر عصاره، دکتر قاسم‌پور، دکتر خسروی، دکتر جوادی‌پور، دکتر موسی‌پور

مدعوین: دکتر علی عسگری، دکتر امانی طهرانی، دکتر فتحی

سرکار خانم‌ها: دکتر صمدی، دکتر حکیم‌زاده

غایبین: دکتر تاجیک اسماعیلی

دکتر ملکی: با عرض سلام و تشکر از اعضا ی هیئت مدیره و اعضای جدید که برای اولین بار در خدمتشان هستیم. در ابتدای کار بهتر است ساختار انجمن را در چند جلسه مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم تا به یک وضع مطلوب و کارآمدتر برسیم که امیدواریم تا پایان سال کار به نتیجه برسد. همچنین کمیسیون‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و صرف نظر از شان و منزلت رؤسای کمیسیون ها، فعالیت ها به دلیل موانع مختلف تعریف و وضع خوبی نداشت و مورد انتظار نبود. امروز در کنار بحث ساختار یک نگاهی هم به برنامه راهبردی انجمن که توسط آقای یزدانی تدوین شده است، خواهیم داشت.

دکتر جوادی پور: درخصوص کارگاه آموزشی نرم افزار اند نوت(Endnod اطلاع رسانی شده است و قرار است این کارگاه توسط ایران داک برگزار شود که اگر ثبت نام کنندگان به حدنصاب برسند، کارگاه برگزار خواهد شد.

–          ارائه گزارش مالی توسط دکتر علی عسگری  و وضعیت رکود اقتصادی انجمن(

–          دکتر عصاره: پیشنهاد می‌کنم برای حل مشکلات مالی، برای انجمن زمینه های عقد قرارداد پژوهشی ایجاد کنیم.

دکتر ملکی: درخصوص مسائل مالی انجمن باید یک جلسه جداگانه داشته باشیم.

–         ارائه ساختار تشکیلاتی جدید توسط دکتر موسی‌پور:

اولا نمی‌دانم چند نفر به اساسنامه درخصوص تجدید ساختار مراجعه کرده‌اند و آیا برای تجدید نظر در ساختار تشکیلاتی نیاز به مقررات خاص داریم یا نه. آیا ساختار در اساسنامه تعریف شده است. قبلا ارکان اصلی و ارکان غیراصلی که شامل کمیسیون‌ها است، پیش بینی شده بود. نکته دوم اینکه ما نوعی تحلیل از وضع انجمن داریم که آقای یزدانی در آن نقاط قوت و ضعف انجمن را جمع آوری و مشخص کرده اند. بر این اساس من این نمونه را که در پیش‌رو دارید آماده کرده ام

دکتر ملکی: یک سوال جهت تکمیل صحبتهای شما اینکه مبانی کار شما چیست و با چه منطقی کار را دنبال کرده‌اید؟

موسی‌پور: من فعالیت‌های جاری انجمن را درنظر گرفته‌ام و مشکلات حس شده در برخی کمیسیون‌ها را در نظر گرفته ام و در مقابل یک پیشنهاد و یک جایگزین ارائه شده است.

دکتر حکیم‌زاده: ضمن تشکر، ابهامی که در این ساختار جدید دیده می‌شود، این است که بعضی از عنوان‌ها وظیفه دارند و برخی ندارند.

دکتر جوادی‌پور: به نظر من باید منطق ساختار، اساسنامه انجمن باشد. من در این ساختار ارتباطی بین مجموعه نمی‌بینم. نیاز به بازنگری و تأمل بیشتر دارد.

دکتر ملکی: به نظر من مبنای ما باید اساسنامه باشد نه منطق.

یزدانی: من ضرورت ساختار را در شرایط فعلی مناسب نمی‌دانم. دوم اینکه ساختارسازی باید براساس اهداف و برنامه‌های انجمن و برای محقق کردن آن باشد. قبل از ساختار ارائه برنامه را ضروری‌تر می‌دانم و سوم با توجه به اینکه برنامه راهبردی انجمن به بنده محول شده است، بهتر بود مبنای ساختار، برنامه راهبردی باشد. نکته آخر این که خوب است هیئت مدیره جدید برنامه خود را در سایت انجمن ارائه دهد.

دکتر ملکی: فرمایش شما صحیح است و برنامه مقدم‌تر از ساختار انجمن است.

دکتر مهرمحمدی: من هم تأکید می‌کنم در تجدید ساختار باید قدری بیشتر فکر کنیم و کار مهمی است که نباید در آن تعجیل کرد. حتما برای برنامه راهبردی الویت قائل باشیم و به ساختار انجمن‌های موفق هم مراجعه کنیم و تا پایان سال روی این اصل کار کنیم.

دکتر عصاره: من هم موافق هستم که باید در این کار تأمل بیشتری داشته باشیم و تعجیل نکنیم اما با تعطیل آن مخالف هستم. این چارت کنونی شباهتی به ساختار تشکیلاتی ندارد. به نظر من این طرح یک تمهیداتی می‌خواهد که اهداف سازمان را مشخص کند.

دکتر صمدی: شکل ظاهری ساختار اشکال دارد. جای کمیسیون مالی خالیست. فعالیت‌های خاص معنی‌اش چیست؟

دکتر قاسم‌پور: همان طور که در جلسه گذشته عرض کردم بهتر است ساختار انجمن را به گونه ای طراحی کنیم که فعالیت های عنده در چند بخش کلی و عمده دیده شود. پس از آن خرده فعالیت ها را در زیر آن بخش های کلان قرار دهیم. البته برای هر سیستمی از جمله انجمن طراحی ساختار لازم و ضروری است. بعضی از بخش‌ها نیاز به کمیسیون دارد و برخی ندارد.

جمع بندی بحث ساختار تشکیلاتی:

دکتر ملکی: من احساس می‌کنم دکتر موسی‌پور وقت زیادی روی این ساختار نگذاشته اند و از ایشان تقاضا داریم در یک فرصت معین و با توجه به نظرات اعضا روی این موضوع کار کنند و هم زمان برنامه راهبردی انجمن مطالعه شود و براساس موارد زیرتصمیم گیری شود.

۱٫       مبنای این کار را اساسنامه و برنامه راهبردی انجمن تلقی کنند.

۲٫       ساختاری می‌خواهیم مناسبات در آن شفاف باشد و ابهام در مناسبات نباشد. اجزا و مؤلفه‌ها تعریف شده باشند.

۳٫       منطق این ساختار توضیح داده شود. بخش مکتوب در کنار نمودار باشد. تفاوت‌ها و برجستگی‌ها، وجوه امتیاز این ساختار مشخص باشد.

۴٫       شرح وظایف و اهداف هم در هر قسمت مشخص شود. کاملا شفاف و روشن ارائه شود.

۵٫       از تجارب انجمن‌های موفق هم استفاده شود.

۶٫       از برخی دوستان کمک فکری گرفته شود.

با این منطق اگر موافق هستید در یک مدت زمان معین تا پایان سال ساختار نهایی در هیئت مدیره مصوب شود.

دکتر موسی‌پور: اگر ممکن است اعضا از طریق ایمیل ایده‌ها ی خود را به طور روشن و شفا‌ف تر بیان کنند.

دکتر عصاره: فعالیت‌ها به طور جداگانه مربوط به کمیسیون‌ها، امور چاپ، امور مالی، امور پژوهشی و تألیف و استانها باشد.

دکتر ملکی: من پیشنها می‌کنم به جای شعب استانی چند قطب در کشور داشته باشیم. یعنی قطب منطقه‌ای به جای مراکز استانی. همچنین نظارت هیئت مدیره به قسمتهای مختلف نیز به طور جدی فعال پیگیری شود.

 

–         ارائه برنامه راهبردی انجمن توسط اقای یزدانی

یزدانی: برای تدوین برنامه راهبردی یک پرسشنامه آماده کردیم و برای اعضا ارسال شد و حدود ۳۰ نفر به این پرسشنامه پاسخ دادند که از این طریق نقاط ضعف و قوت انجمن مشخص شد.

دکتر ملکی: چند نکته به نظر می‌رسد. بخشی از این موارد دلالت مستقیم با ساختار دارند که متناسب با این گزارش تهیه شود. از اعضا محترم تقاضا می‌شود نظرات را در این خصوص به آقای یزدانی ارسال کنند.

دکتر مهرمحمدی: ورود هیئت مدیره به برنامه راهبردی دیده نشده است. پیشنهاد من این است که باید زیر نظر هیئت مدیره و در داخل جلسه برنامه راهبردی بحث شود و برای این کار یک جلسه ویژه پیش بینی شود.

 

بعد از دستور

دکتر فتحی: ضمن تشکر از هیئت مدیره قبلی و تبریک و خیر مقدم به هیئت مدیره جدید،حضور بنده در این جلسه درخصوص ۳ محور است

۱٫       مسئله اول مربوط به مجله علمی پژوهشی مطالعات برنامه درسی در آموزش عالی است.

در این خصوص مجله با مشکلات مالی و کمبود مقاله مواجه است. در خصوص حمایت مالی با پژوهشگاه آموزش عالی دکتر نوروززاده صحبت شده است که آنها پیشنهاد داده‌اند با چاپ آرم پژوهشگاه روی فصلنامه ما را از نظر مالی پشتیبانی خواهند کرد. همچنین دکتر حاتمی قرار است در انتشار ۲ شماره فصلنامه به ما کمک کنند. آیا انجمن موافق است در قبال کمک‌های مالی سازمان سنجش و پژوهشگاه آموزش عالی آرم این دو مؤسسه را در کنار آرم انجمن روی فصلنامه چاپ کند.

دکتر ملکی: اگر این تصمیم با اساسنامه وزارت علوم مغایرت نداشته باشد و به شرط تنظیم یک تفاهم نامه و یا توافق نامه با امضا دو طرف می توان کار به صورت مشارکتی پیش برد.

۲٫       مسئله دوم مربوط به برنامه دومین همایش بین‌المللی انجمن در سال ۲۰۱۲ است.

با توجه به برگزاری جلسات و رایزنی با وزارت علوم هنوز برای کمک مادی و معنوی به نتیجه نرسیده ایم. درخواست من این است که برگزاری همایش را به برگزاری یک کارگاه دو روزه بین‌المللی تبدیل کنیم با موضوع بین‌المللی کردن برنامه درسی که قبلا هم در جلسات کمیسیون روابط بین‌الملل بحث شده است.

دکتر مهرمحمدی: من هم فکر می‌کنم بار فعالیتهای کمیسیون روابط بین‌الملل در سال ۲۰۱۲ سنگین شده است. بهتر است همایش بین‌المللی کیفیت در آموزش عالی را منحل نکنیم و به سال ۲۰۱۳ موکول کنیم و پیگیری‌های خود را از طریق آیسسکو و وزارت علوم همچنان ادامه دهیم.

دکتر علی عسگری: باید تصویب شود که همایش‌های بین‌المللی ۲-۳ و یا ۴ ساله برگزار شود.

۳٫       مسئله سوم هم طرح تأسیس کانون کارشناسان علوم تربیتی است.

 

دکتر ملکی: این موضوع در دستور کار یک جلسه دیگر هیئت مدیره قرار گیرد تا مفصلا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.