صورتجلسه هیئت مدیره ۲۲ آذر ماه ۹۱

کارگاه ها و دوره های آموزشی

بسمه تعالی

صورتجلسه هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

مورخ ۲۲/۹/۱۳۹۱

حاضران: جناب آقایان: دکتر عصاره- دکتر مهرمحمدی- دکتر خسروی- دکتر امانی- دکتر جوادی پور- دکتر قاسم‌پور- دکتر موسی‌پور، دکتر علی عسگری- دکتر سلسبیلی- دکتر صادقی- آقای رضوی و  سرکارخانم‌ها دکتر حیکم زاده و دکتر نیکنام

دستور جلسه:

–         ادامه بررسی کار کمیسیون‌ها (دکتر عصاره- دکتر حکیم زاده- دکتر میرزابیگی)

–         بررسی وضعیت گروپ‌ها : دکتر مهرمحمدی

–         ساماندهی وضعیت مالی از طریق امکان سنجی قراردادهای برون سازمانی

–         تصمیم‌گیری درخصوص همایش دوازدهم: بحث و تبادل نظر درخصوص عنوان و برنامه همایش

 

در ابتدای جلسه دکتر عصاره گزارشی از جلسه مشترک کمیسیون نقد و ارزشیابی و کمیسیون ترویج علم که با حضور دکتر حکیم زاده، دکتر سلسبیلی، دکتر جوادی پور و آقای رضوی در خصوص تصمیم گیری برای برگزاری یک نشست نقد درباره یکی از موضوعات: – برنامه درسی ملی- تحول بنیادین در نظام آموزش و پروش و – برنامه های درسی پایه ششم ابتدایی برگزار شده بود ارائه دادند. هر یک از اعضا هیئت مدیره نظرات خود را به شرح زیر اعلام کردند و قرار شد ادامه بحث در جلسه بعدی مشترک کمیسیون‌ها دنبال شود و نتیجه در هیئت مدیره اعلام شود.

دکتر امانی: نقد با زبان غیر قابل تفسیر نادرست است. نقد باید با زبان ملایم باشد که دچار سوتفاهم نشود.

دکتر نیکنام: یک پیشنهاد متفاوت دارم اگر  قرار است درخصوص تغییراتی که در نظام آموزش و پرورش افتاده است نقد شود و این نقد منجر به همدلی در عرصه عمل و نظر نظام تعلیم و تربیت باشد این هم بار علمی آکادمیک جامعه و هم دوستانی که در سازمان پژوهش عمل برنامه ریزی درسی انجام میدهند را بالا میبرد. اگر این همدلی به وجود نیاید شکافها بیشتر می شود. دانشگاه ساز خود را میزند و آموزش و پرورش هم ساز خودش را و فاصله ها بیشتر می‌شود و برون‌داد جالبی نخواهد داشت. اگر چه نقد سبقه علمی دارد ولی اقتضاعات شرایط و جامعه این معنی کار علمی را ممکن است متفاوت کند و در واقع فضای همدلی  را ایجاد نکند. اگر نقد علمی و دلسوزانه باشد افراد را به هم نزدیک تر می کند. انجمن تنها به نقد مسائلی که اجرا شده است نپردازد. الان که قرار است برنامه دوم دوره متوسطه آماده شود  انجمن می تواند سازنده عمل کند و گام بردارد.

دکتر عصاره: جامعه شناسی و روانشناسی نقد هم برای جامعه دانشگاهی ما یک مسئله ای است. باید قانونمندی ایجاد کنیم و براساس آن پیش رویم. باید در کمیسیون نتیجه گیری کنیم و با حضور دوستان از جمله آقای مهندس زرافشان و دکتر امانی و دکتر سلسبیلی این مسئله را حل کنیم.

دکتر مهرمحدی: ما باید در صدور بیانیه این نگاه را ببینیم که اگر وارد این عرصه شویم فاصله ها بیشتر و همدلی ها کمتر می شود و اثرگذاری که مورد نظر ما است در سطح نظام آموزشی کمتر شود. به نظر من باید این مسئله را جدی گرفت اما به نظر من در شیوه انجام کار بایست این را درنظر بگیریم که انجمن یک نهاد غیردولتی و غیرانتفاعی است و هیچ وقت یک نهاد غیرانتفاعی به دنبال مدیر برای اعلام کمک نمی رود بلکه برعکس است. مدیر باید در اتاق یک NGO  را برای کمک گرفتن بزند. ما هیچ وقت نمیتوانیم به نظام فشار وارد کنیم که بحث‌های ما را در مورد خودتان جویا باشید و به آنها توجه کنید. NGO ها یک رسالت اجتماعی دارند که باید به آن عمل کنند و آن هم این است که در فرایندهایی که تصمیم‌گیری می‌شود آن تصمیمات را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند و به جامعه علمی و افکار عمومی بازخود دهند. این رسالت اجتماعی انجمن‌هاست به هر حال این را حتماً باید درنظر بگیریم و کاری را که شروع کردیم را با یک شکل پخته و سنجیده دنبال کنیم به امید اینکه همدلیها بیشتر و موجب وصل شود. اگر نقدهای مثبتی کنیم و بیانیه‌های ما حاوی آن سیاستی باشد که با درنظر گرفتن تمامی جهات از تندرویها و استفاده از لحن تند و امثال اینها پرهیز کنیم مابقی موجب وصل خواهد شد و گیرنده اگر حاضر نباشد ضعف کار خود را حتی با یک لحن مناسب و تحلیل منطقی ببیند و بپذیرد مشکل اوست.

جمع بندی: قرار شد موضوع در یک جلسه دیگر مشترک کمیسیون‌ها دنبال و نتیجه گیری شود.

·       بررسی وضعیت گروپ‌ها:

دکتر مهرمحمدی: پیشنهاد من این است که در یک جلسه اختصاصی هیئت مدیره که دستور کارش به طور اختصاصی بررسی عملکرد گروپ‌ها باشد از مسئولین گروپ‌ها دعوت شود و با یکدیگر در این خصوص بحث و گفتگو شود. اما از وضعیت موجود گروپ‌ها به طور کلی گرچه وضعیت خوب نیست اما بد هم نیست.

دکتر جوادی پور: گروپ‌ها باید در یک راستا اهداف خود را دنبال کنند. طوری نباشد که گروهی فعالیت‌های خاص خود را ذیل گروپ انجام دهد. برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها باید به تصویب کمیسیون آموزش برگزار شود و اگر هر گروپ باری خودش نشست و کارگاه برگزار کند دیگر نیازی به کمیسیون آموزش نیست.

دکتر مهرمحمدی: دامنه فعالیت‌ها باید مشخص باشد. گروپ‌ها استقلال عمل می‌خواهند تا یک انگیزه‌ای برای کار داشته باشند. رئیس کمیسیون گروپ‌ها نماینده خیئت مدیره است و بر کار گروپ‌ها نظارت دارد. گروپ‌ها باید اختیار و آزادی عمل داشته باشند تا در یک چارچوب معقولی تصمیم‌گیری کنند. در یک جاهایی از مجرای انجمن حرکت کنند و نسبت مادر و فرزندی بین گروپ و انجمن باید کاملا رعایت شود.

دکتر خسروی: من پیشنهاد می‌کنم یک تعریف کلی از سیگ ارائه کنیم و چه ارتباطی بین گروپ و سیگ وجود دارد؟ انتظارات دو طرف چیست؟ اهداف کدام است؟ اینها را مشخص کنیم. هیچ ارتباطی بین کمیسیون پژوهش و گروپ روش‌شناسی پژوهش نیست. اگر لازم است این دو را باهم ادغام کنیم.

دکتر قاسم‌پور: حساسیت‌هایی که نسبت به بعضی از گروپ‌ها در این جلسه مطرح می‌شود ناشی از مبانی قضیه است. ما در گفتگوها بزرگ‌نمایی میکنیم. مقایسه می‌شود. گروپ‌ها تاکنون ارزیابی نظده‌اند. من پیشنهاد می‌کنم یک فرم ارزیابی گروپ تهیه شود و با توجه به آن گروپ‌ها ارزیابی شوند و امتیاز دهید و براساس امتیازات دامنه فعالیتهای هر گروپ را گسترش دهیم. جلسات کمیسیون گروپ‌ها برگزار شود. در جلسه اسانامه مختصری درخصوص گروپ‌ها تنظیم شود.

جمع‌بندی: اختصاص یک جلسه هیئت مدیره با حضور مسئولین گروپ‌ها و تنظیم یک آیین نامه

·       بررسی وضعیت مالی: مقرر شد

–          صرفه‌جویی در هزینه‌های انجمن

–          هزینه‌های مربوط به شارژ دبیرخانه از طرف سازمان پژوهش تأمین شود. (رایزنی از طریق مهندس زرافشان به نمایندگی از طرف انجمن)

–          ساماندهی عضوگیری و بالا بردن حق عضویت سالانه( پیشنهاد دکتر موسی‌پور و دکتر امانی سالانه ۶۰ هزار تومان برای اعضا پیوسته)

–          برگزاری دوره‌های آموزشی درآمدزا

–          استفاده از فضای سایت انجمن برای تبلیغات

–          استفاده از فضای سایت انجمن برای پایگاه اطلاعاتی

 

·       تصمیم‌گیری درخصوص همایش دوازدهم:

قرار شد این موضوع در جلسه بعد هیئت مدیره دنبال شود و اعضا اگر دراین خصوص پیشنهادی دارند از طریق ایمیل برای آقای دکتر عصاره ارسال کنند.