The SAGE Handbook of Curriculum and instruction

سال سوم، شماره هجدهم


 
“کتاب مرجع برنامه درسی و آموزش”، اولین کتاب جامع در ۱۵ سال اخیر در این حوزه است که در سال ۲۰۰۸ توسط انتشارات Sage منتشر شده است. گردآورنده اصلی این کتاب، “مایکل کانلی” می‌باشد. هدف از تدوین این کتاب، بررسی تحولات و پیشرفتهای حوزه برنامه درسی و آموزش با تمرکز بر مفاهیم عملی[۱]، نظری[۲] و زمینه­ای[۳] می‌باشد.
خصوصیات ویژه­ و منحصر به فرد این کتاب را می‌توان در سه نکته خلاصه کرد:
۱- نگاه عملی به حوزه برنامه درسی و آموزش از طریق تقسیم آن به سه حوزه موضوعات برنامه درسی مدرسه­ای، مشغولیت­های گذشته در موضوعات مربوط به برنامه درسی و آموزش و نظریه عمومی برنامه درسی.
۲- ایجاد وسعت و تنوع نظر در این حوزه با عنایت به مسایل، راه حل‌ها، موضوعات از طریق فراهم کردن فرصت درک همزمان تاریخ برنامه درسی و نگاه­های جدید به برنامه درسی و آموزش.
۳- تمرکز بر نگاه تکاملی و تدریجی به جای نگاه انقلابی با به ارائه تفسیرهای جدید از تاریخ مطالعات برنامه درسی که از یک سو بین گذشته، حال و آینده پژوهش­های این حوزه و از سوی دیگر بین سیاستگذاری و عمل در این قلمرو ارتباط برقرار می­کند.
این کتاب مرجع، ارتباط بسیار خوبی بین سیاستگذاری، بحث‌های عمومی، عمل در مدرسه و دانش پژوهی[۴] در دانشگاه برقرار می‌کند و از این لحاظ منبع مناسبی برای استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و درگیران با عمل تعلیم و تربیت محسوب می­شود. همچنین گزینه مناسبی برای منبع درسی دوره تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی در درس­هایی نظیر نظریه‌های برنامه درسی و برنامه ریزی درسی، مطالعات برنامه درسی، آموزش معلمان و مدیریت می‌باشد.
برخی از نویسندگان این کتاب عبارتند از:
Michael Apple, William Ayers, F. Michael Connelly, Cheryl J. Craig, Elliot Eisner, Freema Elbaz, Barry Franklin, Michael Fullan, Philip Jackson, Benjamin Levin, Anne Lieberman, Teresa L. McCarty, Janet Miller, J. Wesley Null, William F. Pinar, William Schubert, Edmund Short, Shi Jing Xu, ….
همانطور که مشاهده می­شود، نسبت قابل توجهی از نویسندگان این کتاب را پیشکسوتان مکتب “عملی” تشکیل می‌دهند و از این لحاظ می­توان انتظار داشت که رنگ و بویی از “عملی” شواب را نیز با خود به ارمغان آورد.