اهداف برنامه درس تربیت بدنی دوره ابتدایی در ایران
دکتر افسانه سنه
درس تربیتبدنی این قابلیت را دارد که در کنار تعلیم حرکت، از طریق حرکت برای تعلیم مؤثر واقع شود. در برنامههای درسی درهم تنیده، تربیتبدنی میتواند کمک مؤثری برای سایر دروس باشد.
در برنامهی درسی تربیت بدنی، جهت دهی اساسی یاددهی- یادگیری، کسب و حفظ سلامتی برای دانشآموزان است؛ از این رو، اهداف آموزشی حیطههای سهگانهی زیر را شامل میشود:
الف) آگاهیهای مورد نیاز:
سیر مطالب مورد نیاز به گونهای طراحی گردیده است که پشتوانه مناسبی برای مهارتهای کسب شده، باشد و بدین وسیله بستر مناسبی را برای دانشآموزان جهت حفظ سلامت خود در آینده، بدون کمک دیگران، فراهم آورد. دامنه آگاهیهای مورد نیاز عبارتد از:
۱- حرکات پایه[۱]: یکی از مهمترین جنبههای برنامه درسی تربیت بدنی است که نقش بسیاری در شکلگیری وضعیت مکانیکی بدن در شرایط ایستا و پویا دارد. در این قسمت، اشکال صحیح حرکات پایه (الفبای حرکت) _یعنی راه رفتن، دویدن، پریدن، با پرش رفتن، با جهش رفتن و…_ مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و به شیوهای ساده آگاهیهای لازم را به دانشآموزان منتقل میکند؛ به عبارت دیگر، بحث حرکات پایه از ساده ترین آن شروع میشود و تا پایان دوره ابتدایی، مجموعه مطالب مورد نیاز درباره آن ادامه مییابد. لازم به ذکر است با توجه به اثر تعیین کنندهی وضعیتهای مختلف نگهداری بدن، همچون ایستادن، نشستن، و خوابیدن، بر ستون فقرات در پایه اول ابتدایی به همراه حرکات پایه محسوب شدهاست؛ بنابراین، موارد یاد شده جزء حرکات پایه محسوب نمیشود و تعلیم آنها به منظور جلوگیری از ناهنجاریهای ستون فقرات صورت میگیرد.
۲- آمادگی جسمانی[۲]: آمادگی جسمانی عاملی تعیین کننده در سلامتی جسمانی و حرکتی فرد است. با توجه به اجزای مختلف آمادگی جسمانی همچون استقامت عمومی[۳] (قلبی- تنفسی)، انعطاف پذیری[۴]، استقامت موضعی[۵] (عضلانی) و قدرت[۶] _که نقش تعیین کننده در سلامت دارند_ و نیز اجزای دیگر که بر عملکرد حرکتی اثرگذار هستند (چابکی[۷]، هماهنگی[۸]، توان[۹]، تعادل[۱۰] و سرعت[۱۱])، دادن آگاهیهای لازمه در هریک از موارد، دانشآموزان را از اهمیت و ضرورت آنها مطلع میسازد و پشتوانهی مناسبی را برای بخش مهارتی کلاس درس تربیتبدنی فراهم میآورد.
۳- تغذیه و بهداشت ورزشی: مباحث این بخش، لزوم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی را برای دستیابی به وزن متعادل در کنار فعالیتهای ورزشی یادآورشده و در پایان دوره منجر به نتیجهگیری منطقی در خصوص ارتباط تنگاتنگ ورزش و تغذیه میشود. زمان دقیق صرف غذا قبل از فعالیتهای ورزشی، نقش آب و مایعات در فعالیت ورزشکاران و موارد دیگر، همگی توجه همزمان به ورزش، بهداشت و تغذیه را یادآور میشوند.
۴- ایمنی در ورزش: در محیطهای ورزشی محیط، ابزار، حریفان به هنگام رقابت و نیز شرایط تمرین و بازی ممکن است اثرات زیادی بر سلامت ورزشکاران داشته باشند. شناخت و آگاهی نسبت به هریک از موارد یادشده، دانشآموز را برای فعالیت سالم و بیخطر آماده میکند. آگاهی از این موارد برای معلم نیز به عنوان حافظ سلامت دانشآموز، اهمیت زیادی دارد.
۵- شناخت رشتههای ورزشی: رسالت اصلی تربیتبدنی در مدارس، سلامت دانشآموزان است ولی آگاهی از رشتههای ورزشی به دو دلیل اهمیت دارد؛ اولاً، برای فرزندان این مرز و بوم در اقصی نقاط آن اطلاع از رشتههایی که در سطح قهرمانی کشور در مدارس اجرا میشود یک حق مسلم است و ثانیاً، برای نخبگانی که دارای هوش جسمانی مناسبی هستند و در ساعات درس تربیتبدنی شکوفا میشوند، شرایطی را فراهم میآورد تا قبل از انتخاب رشتهی مناسب با وضعیت جسمانی و علاقه خویش، اطلاعات مفیدی به دست آورند؛ به عبارت دیگر، به دانشاموزان در جهت هدایت استعدادهای ورزشی کمکی میشود. در طراحی این بخش _برای ارائه اطلاعات در خصوص رشتهه_ از زوایای مختلفی به موضوع توجه شدهاست. این کار گاهی با مددگرفتن از اندامها و به صورت ” رشتههایی که با دست بازی میشوند”، ” رشتههایی که با پا انجام میشوند” و “رشتههایی که با دست و پا انجام میشوند” ارائه میگردد و گاهی با استفاده از وسایل به کارگرفته شده در ورزش و به شکل “رشتههایی که با وسیله و بدون وسیله انجام میشوند” به بحث گذاشته میشود و در هر حال با نگاهی دقیق مشخص میگردد که عناوین بهکار گرفته شده، بهانهایست برای ارائهی اطلاعات درباره رشتههای ورزشی که تعداد مشخصی را شامل میشوند.
۶- اهداف تربیت بدنی: بازیهای ورزشی از پایه اول تا پنجم، ابزار مناسبی را در اختیار معلم قرار میدهند تا هدفهای اجتماعی، شناختی و عاطفی و روانی را در چنین بستری پیگیری کند. البته فرصت بحث و بررسی در این مورد پس از طی پایهی سوم، در سالهای چهارم و پنجم تحصیلی بین معلم و دانشآموزان و دانشآموزان با یکدیگر فراهم میگردد. از این طریق میتوان شرایط قویتر و مؤثرتری را برای تأثیر گذاری بر نگرش دانشآموزان فراهم کرد.
ب) مهارتهای ضروری:
آنچه در بخش دانستنیها مطرح شده به عنوان دانش پایه تلقی میشود که یادگیری مهارتهای اساسی در تربیتبدنی را تسهیل میکند.
دو بخش اساسی مهارتها در تربیتبدنی، حرکات پایه و آمادگی جسمانی است. در سالهای چهارم و پنجم، حرکات پایه جای خود را به مهارتهای پایه ورزشی میدهند ولی آمادگی جسمانی به عنوان یک عامل اساسی در جهت تقویت سلامت جسمی و عملکرد حرکتی دانشآموز در تمامی پایهها جایگاه ویژهای خواهد داشت. در واقع، تمامی تلاشها در بخش مهارتی بر ارتقای سطح آمادگی جسمانی و حرکتی دانشآموزان معطوف است.
دانش آموزان در قالب کلاسهای مهارتی به تمرین پرداخته و معلم نیز از طریق مشاهده رفتارها و یادآوری آنچه در کلاس دانشی و از طریق تعامل فراگیری شده است به تسهیل و تصحیح روند یادگیری میپردازد؛ به عبارت دیگر، دانستنیهای مورد نیاز باید قبل از کلاس مهارتی از سطح مناسبی برخوردار شدهباشند تا در هنگام تمرین مهارتها، نیازی به طرح مجدد آنها نباشد و روند تمرین کند نشود.
تمرین حرکات پایه از سطح ساده _همچون راه رفتن_ آغاز میشود و در طی سه پایه اول تکمیل میگردد. علاوه بر پیشبینی تمرین هریک از حرکات پایه به صورت یک پایه آموزشی، جلساتی نیز به ترکیب مهارتها اختصاص یافته است؛ زیرا در نهایت، کسب مهارت در تلفیق و اجرای این حرکات در طی عمل مورد نظر است.در بازیها به عنوان ابزاری اساسی به کمک تمرین تلفیقی حرکات پایه میآیند و نقشی تعیین کننده در فرآیند اموزش ترکیب حرکات پایه ایفا میکنند. نکته مهم دیگر، شناخت مفاهیم از طریق واسطه قرار دادن این حرکات است؛ به عبارت دیگر، افزایش آگاهیهای دانش آموزان از بدن، فضا، جهات، زمان و بسیاری از مفاهیم دیگر از طریق تلفیق آنها با حرکات پایه و نیز اجرا، میسر میشود.
نکته قابل تأمل دیگر، کسب آمادگی جسمانی است. آمادگی جسمانی به دلیل اجزای متنوع نهگانه آن، نه تنها در پنج پایهی تحصیلی ابتدایی بلکه در دورههای تحصیلی بعد نیز مورد تأکید واقع میشود تا ضمن کسب توانایی در هر یک از اجزا، به عنوان عاملی تعیین در سلامتی برای دانش آموز شناخته شود و در بین عادات زندگی حال و آیندهی او جایگاه ویژهای پیدا کند.
پ) نگرشهای مورد انتظار:
انتظار میرود برنامه درسی تربیت بدنی در کنار رشد و ارتقای آمادگی جسمانی و حرکتی از طریق تمرین در کلاسهای مهارتی، افزایش علاقه دانش آموزان به شرکت فعال در فعالیتهای ورزشی، گرایش آنان به آمادگی جسمانی و بهبود حرکات پایه، تمایل به رعایت اصول بهداشتی در ورزش، گرایش به کسب و توسعهی مهارتهای ورزشی و رعایت اصول ایمنی در فعالیتهای ورزشی را، از طریق تعامل بین معلم و دانشآموزان و دانشآموزان با یکدیگر در کلاسهای دانشی به همراه داشته باش. در واقع، کلاسهای دانشی فرصت بیشتری را برای شکلگیری نگرشها برای دانشآموزان فراهم میکند؛ از این رو، کلاس دانشی نیز از جهت روش مدیریت معلم در روند یاددهی- یادگیری فعال اهمیت ویژهای دارد.
* منبع: جواد آزمون، قوامالدین سراج، غلامرضا سراجزاده، نبیالله صادقیان و طاهره سادات مظلومی. کتاب معلم تربیتبدنی(راهنمای تدریس). سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. (۱۳۸۸).
[۱] Fundamental Movements
[۲] Physical fitness
[۳] Cardio- vascular Endurance
[۴] Flexibility
[۵] Muscular Endurance
[۶] Strength
[۷] Agility
[۸] Coordination
[۹] Power
[۱۰] Balance
[۱۱] Speed