رونمایی کتاب

سال سوم، شماره بیست و چهارم

کتاب مقتل منظوم فدایی مازندرانی رونمایی شد
خبرگزاری فارس: کتاب مقتل منظوم فدایی مازندرانی پس از ۲۴ سال تلاش فرهنگی رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، گردآورنده کتاب مقتل منظوم فدایی شنبه ۲۷/۶/۸۹ هم زمان با روز شعر و ادب ، در مراسم رونمایی از این کتاب بیان داشت: مازندرانی‌ها در همایش‌های فرهنگی حضور پررنگ ندارند.‌‌فریدون اکبری شلدره‌ای اظهار داشت: فدایی مازندرانی بزرگ‌ترین شاعر عاشورایی در تاریخ و ادبیات مازندران است که از دید بیان و قدرت ادبی از شاعران بی‌نظیر مازندران و ایران است. ‌وی با بیان اینکه بخش اول کتاب مقتل منظوم فدایی در سال ۷۷ چاپ شد، بیان داشت: برای گردآوری این کتاب ارزشمند مشکلات و سختی‌های زیادی را تحمل کردم و نزدیک به ۲۴ سال گردآوری این کتاب نفیس طول کشید.
اکبری شلدره‌ای با بیان اینکه برای چاپ کتاب مقتل منظوم فدایی با بیشتر مسئولان مازندرانی مکاتبه داشتم، بیان داشت: چهره‌های فرهنگ فهم در مازندران کم است و مازندران به لحاظ فرهنگی خاموش است. وی ادامه داد: در بسیاری از همایش‌های فرهنگی مازندران حضور پررنگ ندارد.
گردآورنده کتاب مقتل منظوم فدایی تصریح کرد: اداره ارشاد که متولی فرهنگی در جامعه است باید گام‌های مهم فرهنگی در استان بردارد و در هر سال در ایام عاشورا و ایام محرم همایش مهم عاشورایی برگزار کند. وی بیان داشت: با همه پیشرفت‌های علمی که در جهان وجود دارد بشر برای رسیدن به آرامش به گذشته خود توجه دارد و در پی رسیدن به اصل و ریشه خود است و ما برای مبارزه با هجمه‌های فرهنگی نیاز به هویت اصیل و ریشه‌دار داریم و رجوع کردن به فدایی و امثال آن نشان از توجه به فرهنگ غنی و اسلامی است.وی با بیان اینکه اگر فرزندان ما به جای شناخت مشاهیر اصیل ایرانی و اسلامی به سمت فرهنگ‌های بی‌هویت غربی رو می‌آورند، بیان داشت: این مشکل اصلی را باید در خودمان جستجو کنیم چرا که ما مشاهیر مهم ایران و اسلام را به خوبی برای فرزندانمان بازگو نکردیم. اکبری بیان داشت: رسانه‌های مازندران نسبت به شناسایی مشاهیر این دیار که تعداد آنها هم زیاد است گام موثری بردارند.
میرزا محمود فدایی مازندرانی از سرایندگان سده سیزدهم هم‌روزگار خاندان قاجار بود، مقتل فدایی در بخش اول بیش از ۴ هزار و ۸۰ بیت دارد که یکسره در قالب ترکیب‌بند است.کتاب مرحوم فدایی توسط فریدون اکبری شلدره‌ای با نام مقتل منظوم فدایی مازندرانی به کمک اداره‌کل اوقاف مازندران در سال ۱۳۸۸به چاپ رسید.