نقش مباحث نجوم در کتاب‌های درسی باید پررنگ‌تر شود

سال سوم، شماره شانزدهم


 
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایرنا، “عابد بدریان” در نشست نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در سال جهانی نجوم در سینما فلسطین گفت: موسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی با تشکیل کمیته آموزش نجوم تلاش کرد تا از طریق پژوهش به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهد.
به گفته وی ، این کمیته در حال اجرای چند طرح پژوهشی است که یکی از آنها مطالعه تطبیقی آموزش نجوم است.
بدریان با اشاره به اینکه معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی از دو سال گذشته طرح آموزش مجازی نجوم را برگزار می کند که در آن دانش‌آموزان برتر تجلیل می‌شوند، گفت: دفتر انتشارات کمک آموزشی که مسئولیت انتشار مجلات رشد را بر عهده دارد، عکس رو و پشت جلد و متن این مجلات را به مطالب مربوط به نجوم اختصاص داده است.
وی افزود: همچنین انتشارات مدرسه که نیمه‌دولتی است تعدادی کتاب در خصوص آموزش نجوم ویژه دانش‌آموزان و دبیران منتشر کرده است.
بر اساس این گزارش، “منصور وصالی” عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: اتحادیه جهانی نجوم، مجموعه‌ای از سازمان‌ها و کمیسیون‌هاست که برنامه‌‌ها و فعالیت‌های مختلف مرتبط با نجوم در جهان را برگزار کرده و به نجوم حرفه‌ای، همگانی کردن نجوم و آموزش نجوم توجه دارد.
وی با اشاره به اینکه تمرکز اصلی فعالیت‌های این اتحادیه، بر مناطق محروم و مناطقی است، گفت: این مناطق فاقد انجمن‌ها یا نهادهای نجومی هستند یا به دلایلی این مراکز هنوز در این مناطق شکل نگرفته است.
به گفته وصالی اتحادیه‌ جهانی نجوم به بخش های آموزش منجمان حرفه‌ای در کشورهای محروم، شبکه‌سازی و گسترش نجوم در جهان توجه ویژه‌ای دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: توسعه پایدار امروز در سطح جهان مطرح است و توسعه باید در جهتی باشد که انسان به خود و محیط زیست پیرامون لطمه‌ای وارد نکند.
وصالی با اشاره به اینکه سال جهانی نجوم با رویکرد بلندمدت تعیین شده است، گفت: سال جهانی نجوم دهه آینده میلادی یعنی تا سال ۲۰۱۰ را مد نظر داشته و اهدافی دست‌یافتنی برای آن در نظر گرفته شده ،همچنین راهبرد‌های جدیدی طراحی شده است تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش، وزارت علوم و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی باید به صورتی هدفمند فعالیت کنند تا شاهد تأثیر به موقع توسعه پایدار در کشور باشیم همچنین باید به سمت طراحی برنامه‌ای جامع و کلان ملی پیش برویم تا بتوان جایگاه نجوم را در آن مشخص کرد.