اساسنامه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

درباره انجمن

آشنایی اجمالی با انجمن مطالعات برنامه درسی ایران

 به منظور گسترش و ارتقای  دانش برنامه ی درسی، توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص در عرصه نظر و عمل، بهبود بخشیدن به امور آموزش و پژوهش در زمینه برنامه ریزی درسی در سطح کشور، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران  با مشارکت تعدادی از متخصصان و خبرگان علمی این رشته به عنوان  موسسه ای غیرانتفاعی و  مستقل در سال ۱۳۷۸ تأسیس شد .

پیشینه و عملکرد

ضرورت وجود یک نهاد علمی- تخصصی در قلمرو برنامه درسی، صاحب نظران این حوزه رادر کشورمان با چالشهای فکری مواجه ساخت و درنهایت طی نشست ها، هم اندیشی ها و گفتگوهای بسیار اندیشه تشکیل انجمن مطالعات برنامه درسی ایران ایران در سال ۱۳۷۸ تحقق یافت و با اخذ مجوز نهایی و به ثبت رساندن آن، نخستین مجمع عمومی در تاریخ۱۸/۰۴/۷۹ با حضور تعداد قابل توجهی از اعضای پیوسته و وابسته که قبلا از طریق فراخوان ثبت نام کرده بودند، برگزار شد.

طبق اساسنامه انجمن های علمی، دراین نشست رای گیری به عمل آمد و اعضای هیئت مدیره (دکترحسن ملکی، دکترقورچیان، دکترموسی پور، دکترحسن میرلوحی) انتخاب شدند. بدین ترتیب انجمن، رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. نظر به اینکه متخصصان این رشته در انتظار تأسیس چنین انجمنی بودند، استقبال خوبی به عمل آمد و پس از گفتگوها وتبادل نظرهای لازم در جلسات نخستین هیئت مدیره، یک گردهمایی با حضور اعضای انجمن برگزار شد و رسالت ها و برنامه‌های انجمن پس از بررسی و با مشارکت اعضا به تصویب رسید. با تأسیس انجمن، سایرافراد علاقمند در رشته‌های برنامه ریزی درسی و آموزشی و گرایشهای مربوط به حوزه تعلیم و تربیت به طرق مختلف برای عضویت اعلام آمادگی کردند که تاکنون (اردیبهشت ماه ۱۳۹۲)  بیش از ۵۰۰ نفر به عضویت این انجمن علمی درآمده و دارای پرونده و کارت عضویت می باشند. در طی این سالها نشست های علمی متعددی به صورت ماهانه به منظور ارتقا دانش حرفه ای شرکت کنندگان و نیز هم اندیشی علمی برگزار شده است که صاحب نظران حوزه برنامه ریزی درسی، سخنرانان این نشستها هستند.

همچنین انجمن مطالعات برنامه درسی ایران ایران برای گسترش و تقویت  دانش  برنامه درسی از سال ۱۳۸۰ تا تیر ماه ۱۳۹۰، ده همایش سالانه و یک همایش بین‌المللی با عناوین زیر برگزار کرده است:

«برنامه درسی و پرورش تفکر» و «رویکرد تلفیقی به برنامه درسی »؛ «برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات». "تمرکز و عدم تمرکز درفرایند برنامه ریزی درسی"، "نوآوری در برنامه های درسی دوره ابتدایی"، "برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه: چالش ها و چشم اندازها"، "جهانی شدن و بومی ماندن در برنامه درسی: چالش ها و فرصت ها"، "برنامه درسی آموزش عالی در ایران: چالش‌ها و چشم‌اندازها"، "برنامه درسی تربیت معلم" و همایش بین‌المللی: "آموزش علوم و فناوری با تأکید بر جهان اسلام"

انجمن به منظور افزایش سطح آگاهی اعضا و سایر افراد علاقمند، خبرنامه برنامه درسی را در ابتدا به صورت چاپی و از سال ۱۳۸۸ تاکنون به صورت الکترونیکی در سایت انجمن منتشر کرده است.

فصلنامه علمی- پژوهشی "مطالعات برنامه درسی" برای درج دیدگاهها و نتایج مطالعات در حوزه برنامه درسی طبق مجوز شماره ۲۵۶/۳۱۲۹۱۰ در تاریخ ۳/۳/۸۴  با درجه علمی – پژوهشی آغاز به کار نمود و تاکنون ۲۴ شماره از این فصلنامه به چاپ رسیده است.

همچنین "دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی" با اعتبار درجه علمی – پژوهشی، طبق نامه شماره ۲۰۰۴/۱۱/۳  مورخ ۱/۱۲/۱۳۸۸ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به دریافت مجوز علمی-پژوهشی گردیده است و تاکنون ۵ شماره از این دوفصلنامه به چاپ رسیده است.

انجمن مطالعات برنامه درسی موفق به انتشار  دو نشریه مشترک با دانشگاه شیراز ( با عنوان "پژوهش‌های برنامه درسی") و  دانشگاه آزاد اسلامی – واحد خوراسگان ( با عنوان "پژوهش در برنامه ریزی درسی") شده است. در آینده نزدیک نیز سومین مجله مشترک با دانشگاه خوارزمی  تهران(تربیت معلم)  با عنوان برنامه درسی: نظریه و عمل") منتشر خواهد شد.

 

رسالت ها ( برگرفته از برنامه راهبردی انجمن)

۱- تبیین جایگاه دانش برنامه ی درسی.

۲- شناخت دائمی مسائل و معضلات برنامه ی درسی در عرصه های نظر و عمل.

۳- انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه ی برنامه های درسی.

۴- ارتباط مراکز علمی،آموزش و پرورش جهت تقویت و توسعه کارایی انجمن.

۵- تبیین ارتباط برنامه ی درسی با ویژگی های اعتقادی، فکری، فرهنگی و اجتماعی کشور.

۶- برقراری ارتباط با معلمان و دبیران دروس گوناگون جهت فهم درست مسائل و نیازهای عرصه  برنامه درسی.

۷- ارتباط با مراکز و موسسات علمی برنامه ریزی درسی داخل و خارج از کشور.

۸- ایجاد زمینه و شرایط لازم برای بررسی برنامه‌های آموزش ودرس.

۹- توجه به خلاقیت و استقبال از ایده‌های نو در برنامه درسی.

۱۰- معرفی حوزه برنامه درسی به جامعه.

 هیئت مدیره انجمن

هیأت مدیره انجمن مرکب از ۵ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل می باشد که هر ۳ سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن در جلسه مجمع عمومی با حضور نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب می‌شوند.

اعضای هیئت مدیره (۱۳۹۴-۱۳۹۱)

–         دکتر علیرضا عصاره، رئیس هیئت مدیره

–         دکتر علی اکبر خسروی، نایب رئیس

–         دکتر محمود مهرمحمدی، عضو رسمی  

–         دکتر نعمت الله موسی‌پور، عضو رسمی

–         دکتر پروین صمدی، خزانه‌دار

–         دکترعزیزا… تاجیک اسماعیلی، بازرس انجمن

–         دکتر حسین قاسم‌پور، عضو علی البدل

–         دکتر محمد جوادی پور، بازرس علی البدل

 عناوین گروپ‌های  انجمن ( تا پایان سال ۱۳۹۱):

۱٫  گروپ برنامه درسی و آموزش علوم

۲٫  گروپ برنامه درسی زبان فارسی

۳٫  گروپ برنامه درسی انشا و نویسندگی

۴٫  گروپ برنامه درسی و تربیت بدنی

۵٫  گروپ برنامه درسی و فاوا

۶٫  گروپ برنامه درسی و آموزش فلسفه برای کودکان

۷٫  گروپ برنامه درسی و آموزش ریاضی

۸٫  گروپ برنامه درسی و فرهنگ

۹٫  گروپ علوم اعصاب و برنامه درسی

۱۰٫   گروپ روش‌شناسی پژوهش

۱۱٫   گروپ برنامه درسی و زبان انگلیسی

۱۲٫   گروپ برنامه درسی و محیط زیست

۱۳٫   گروپ برنامه درسی، شوآب و عمل فکورانه

۱۴٫   گروپ برنامه درسی و آموزش عالی

 مهمترین فعالیت های انجمن:

۱- برگزاری همایش های سالانه

۲- برگزاری نشست های علمی

۳- انتشار مجلات تخصصی

۴- انتشار خبرنامه

۵- انتشار کتب و آثار علمی

۶- برگزاری کارگاه های آموزشی

۷- ارائه خدمات کتابخانه ای

۸- اطلاع رسانی در زمینه فعالیت علمی دا خلی و خارجی  

۹-برگزاری سفرهای مطالعاتی خارج از کشور

   
ارکان اصلی

الف: مجمع عمومی     ب: هیات مدیره     ج: بازرس

آدرس دبیرخانه:

تهران- خیابان کریم خان- ابتدای آبان شمالی- ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی- طبقه دوم- اتاق ۲۰۲
 

شماره تماس:

۸۱۰۳۲۲۰۳

۸۱۰۳۲۲۰۸