صورتجلسه هیئت مدیره ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۱

کارگاه ها و دوره های آموزشی

 

چهارشنبه مورخ ۲۰/۸/۹۱

محل برگزاری جلسه: دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس

حاضران در جلسه:

جناب آقایان دکتر مهرمحمدی، دکتر عصاره، دکتر خسروی، دکتر جوادی پور، دکتر نوروززاده و مهندس زرافشان.

سرکار خانم‌ها: دکتر صمدی و دکتر حکیم زاده

دستور جلسه:

–          بررسی امور مربوط به کمیسیون‌ها

–          بررسی روند کار همایش یازدهم

–          تصمیم گیری درخصوص همایش دوازدهم

–          تصمیم‌گیری درخصوص مسائل مالی انجمن

دکتر عصاره: ضمن تشکر از حضور دوستان، در ابتدا به بررسی امور مربوط به کمیسیون‌ها می‌پردازیم.

دکتر مهرمحمدی: درخصوص فعالیت‌های کمیسیون روابط بین‌الملل در سال ۹۱ به اطلاع می‌رسانم از مهمترین فعالیت‌ها که در سال ۹۱ اجرا شده یکی سفر مطالعاتی کره جنوبی و دیگری برگزاری کارگاه دو روزه جکسی ریچاردز بود که انجام شد و امیدواریم تا پایان سال سایر بندهای برنامه سال ۹۱ اجرا شود. نکته دیگر اینکه با توجه به سفری که در پیش دارم باید مسئول کمیسیون به شخص دیگری واگذار شود که با توجه به پیشینه فعالیت‌های بین‌الملل آقایان دکتر امانی و مهندس زرافشان را برای کاندیدا شدن پیشنهاد می‌کنم.

مهندس زرافشان: من پیشنهاد می‌کنم دکتر امانی مسئول باشند و من هم در کنار ایشان همکاری خواهم کرد.

مصوب: دکتر امانی با نظر موافق اعضا به عنوان مسئول کمیسیون روابط بین‌الملل انتخاب شدند.

دکتر خسروی (مسئول کمیسیون پژوهش): با توجه به مشکلاتی که در انجمن پیش آمد در شش ماه نخست سال کار خاصی صورت نگرفت اما با اعضا کمیسیون هماهنگی لازم به عمل آمد. در اولین فرصت جلسه کمیسیون برگزار خواهد شد و تقسیم کار می کنیم. ظرف یکی دو هفته آینده صفحه وب کمیسیون راه اندازی خواهد شد. یکی دو گزارش ارائه خواهیم داد. یک خبرنامه الکترونیکی و کارگاه آموزشی در دانشگاه آزاد با همکاری کمیسیون ترویج علم خواهیم داشت.

دکتر حکیم‌زاده (مسئول کمیسیون ترویج علم): متأسفانه در کمیسیون ترویج علم هم از ابتدای سال تاکنون اتفاق خاصی نیافتاده است که امیدواریم دوباره فعالیتها از سر گرفته شود.

مهندس زرافشان: من پینشهاد می‌کنم یک نشست درخصوص گزارش ارزشیابی و اعتباربخشی برنامه درسی ملی (دکتر موسی‌پور) و یک نشست درخصوص گزارش سفر مطالعاتی کره جنوبی (دکتر نیکنام) در کمیسیون ترویج علم برنامه ریزی شود.

دکتر صمدی: خوب است مثل گذشته سیگ‌ها هم نشست علمی ماهانه برگزار کنند.

دکتر مهرمحمدی: بله همین طور است بعضی از گروپ‌ها در این زمینه فعال هستند مثل گروپ دکتر طلایی. همچنین در حال پیگیری و فعال کردن سایر گروپ‌ها برای ارائه برنامه سالانه جدا از خبرنامه‌ها هستم از جمله گروپ برنامه درسی و فرهنگ، گروپ برنامه درسی و علوم اعصاب

دکتر عصاره (مسئول کمیسیون نقد و ارزشیابی): با توجه به برنامه سالانه کمیسیون قرار است نقدهایی درخصوص سندهایی که در کشور اجرا شده است داشته باشیم. در این خصوص دو موضوع را مدنظر داریم یکی نقد برنامه‌های درسی پایه ششم و دیگری نقد سند ملی آموزش و پرورش. با دکتر سلسبیلی درخصوص پایه ششم کارهایی آغاز شده و دکتر مهرمحمدی هم فرمتی را برای تهیه بیانیه آماده کرده اند. همچنین درخصوص برنامه درسی ملی می‌توانیم از دکتر موسی‌پور و مهندس زرافشان که در این‌خصوص زمینه‌ای هم دارند کمک بگیریم و یک نشست برگزار کنیم.

 

دکتر مهرمحمدی: برای داشتن بیانیه‌هایی از طرف انجمن، هر کدام از سوژه‌ها نیازمند یک نشست است که حول آن محور برگزار شود. اگر قرار است نقد برنامه‌های درسی پایه ششم را داشته باشیم مقدمه آن برگزاری یک نشست است که می‌توان از یک سوژه استفاده مضاعف هم داشته باشیم. پیشنهادی می‌کنم برای زمان نشست، انتخاب سخنرانان نشست، کمیسیون نقد و ارزشیابی با کمیسیون ترویج علم یک جلسه مشترک برگزار کنند و هرچه زودتر تدارک برگزاری نشست‌ها را طراحی کنند.

مهندس زرافشان: باید ببینیم کدام موضوع در اولویت است. درخصوص برنامه درسی ملی یک بار انجمن یک نقد یک روزه داشته است. من پیشنهاد می‌کنم نقد برنامه‌های درسی پایه ششم را در اولویت انجمن قرار دهیم.

دکتر نوروززاده: آیا می‌خواهید نظام را مورد بررسی قرار دهید یا برنامه‌ تولید شده و در حال اجرا مورد ارزیابی علمی قرار گیرد؟ آیا این کار از پشتوانه علمی برخوردار است.

دکتر خسروی: درخصوص نقد برنامه درسی پایه ششم حرف برای گفتن زیاد است. حتی می‌توان طراحی برنامه را نیز مورد نقد و بررسی قرار داد.

جمع بندی (مصوب): برگزاری یک نشست مشترک کمیسیون نقد و ارزشیابی و کمیسیون ترویج علم که از هر دو طرف به قضیه نگاه شود هم از جهت برگزاری همایش و هم برگزاری نشست یک روزه. در جلسه تصمیم‌گیری شود کدام اول و کدام دوم برگزار شود. در جلسه از حیث اجرا، رویکرد، شیوه و هدفگذاری مشخص شود.

در ادامه جلسه درخصوص ارزیابی عملکرد انجمن در سال ۹۰ که توسط کمیسیون انجمن‌های علمی صورت گرفته شده بحث شد و قرار شد اساتید با توجه به فرم ارزیابی هر یک از مستنداتی را که داشتند به دبیرخانه ارسال کنند تا امتیاز انجمن برای کسب رتبه اول بالا رود.

بررسی روند کار همایش یازدهم:

دکتر عصاره: درخصوص همایش یازدهم در جلسات قبل بارها بحث و صحبت شده اما به نتیجه نرسیدیم. در آخرین جلسه قرار شد درخصوص نحوه برگزاری همایش در یک دانشگاه و با همکاری آن امکان‌سنجی شود. پیشنهاد خاص من این است با توجه به مشکلاتی که در انجمن پیش آمد بهتر است این همایش به صورت یک روزه و با کمترین هزینه برگزار شود که بتوانیم یک همایش در سال ۹۱ برگزار کرده باشیم. چند سخنرانی ویژه و سفارشی در دو نوبت صبح و بعدازظهر داشته باشیم و اگر مقاله خوبی هم از طرف دانشجویان دریافت کردیم آنها را به صورت یک مجموعه چاپ کنیم. من از خانم دکتر حکیم زاده درخواست می‌کنم دبیرعلمی این همایش را برعهده بگیرند و ما رایزنی کنیم تا بتوانیم این همایش را در دانشگاه تهران برگزار کنیم.

دکتر مهرمحمدی: درخصوص محل برگزاری همایش دکتر علی عسگری و آقای یزدانی در این خصوص با پژوهشگاه علوم انسانی و دکتر آیت‌الهی صحبت کرده‌اند و قرار بود که در پژوهشگاه علوم انسانی همایش برگزار کنیم.

دکتر حکیم زاده: با عرض معذرت من در حال حاضر آمادگی برای پذیرفتن این مسئولیت را ندارم.

دکتر خسروی: به نظر من برگزاری همایش به این صورت زیاد جالب و خوشایند نیست و برای انجمن صورت خوشی ندارد.

دکتر نوروززاده: در وزارت علوم هم یک همایش با همین عنوان قرار است در بهمن ماه امسال برگزار کند. برگزاری دو همایش هم سو و همنام در یک زمان خیلی جالب نیست. خوب است این همایش را به همایش وزارت علوم لینک کنیم و از نظر علمی این دو همایش یکی شوند.

دکتر حکیم زاده: اگر این همایش را لینک کنیم آیا آنها سهم و مزایایی برای انجمن درنظر می‌گیرند؟

دکتر نوروززاده: خیلی از افرادی که قرار است سخنرانی کلیدی داشته باشند از افراد متخصص انجمن هستند. حتی مسئولین پنل‌ها هم از افراد انجمن هستند از جمله دکتر ملکی، دکتر فتحی و دکتر امانی.

دکتر مهرمحمدی: بحث دکتر نوروززاده بحث خوبی است. حالا که ایشان مسئول کارهای علمی همایش هستند اگر ما می‌توانیم اهدف همایش یازدهم انجمن را در این همایش دنبال کنیم و آنها انجمن را به عنوان اسپانسر بول کنند به نظر من هیچ اشکالی ندارد که این دو همایش ادغام شوند.

دکتر نوروززاده: مسئول برگزاری سه پنل اصلی از افراد انجمن هستند. رسالت انجمن این است که علمی برخورد کند و نگاه علمی به این همایش داشته باشد.

دکتر عصاره: من هم با پیشنهاد دکتر نوروززاده موافق هستم به شرطی که منافع انجمن در این همایش تأمین می‌شود و همایش به صورت غیردولتی و علمی برگزار شود و منافع دولتی در کار نباشد.آیا اسم انجمن به عنوان حامی آورده می‌شود؟

دکتر صمدی: از دکتر عصاره به عنوان رئیس انجمن در جلسات دعوت شوند تا انجمن در جریان کارهای علمی و اجرایی همایش باشند.